طراحی نوعی چارچوب‌‌آلی فلزی برای جذب دی‌اکسید کربن

برای کاهش میزان گاز دی‌اکسید کربن در اتمسفر، شرکت پرومتین گارتیکلس در حال توسعه چارچوب‌های آلی فلزی است که بتواند ظرفیت جذب این گاز را داشته باشد.

شرکت پرومتین پارتیکلس (Promethean Particles) یکی از شرکت‌های بریتانیایی فعال در حوزه فناوری نانوذرات است. این شرکت در حال توسعه چارچوب‌های آلی فلزی (MOF) است تا بتواند جذب کربن را به‌صورت کارآمد و مقرون به‌صرفه انجام دهد.

تحقیقات مستمر این شرکت بخشی از یک اقدام بزرگتر برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن است که در آن از چارچوب‌های آلی فلزی یا نانولوله‌های کربنی برای جذب دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود.

شرکت پرومتین در این پروژه که به CARMOF شهرت دارد، یکی از پانزده شرکتی است که از ۹ کشور جهان برای حل مشکل جذب دی‌اکسید کربن با هم همکاری می‌کنند. آن‌ها به دنبال روش‌های مقرون‌ به‌صرفه برای جذب دی‌اکسید کربن هستند.

دکتر سلینا امبورسو، مدیر فنی شرکت پرومتین می‌گوید: «پروژه CARMOF یک برنامه فوق‌العاده هیجان‌انگیز است که رهبران اندیشه و دانشمندان، آن‌را برای حل چالش‌های ناشی از تغییر اقلیمی تعریف کرده‌اند. در دسامبر سال گذشته، ما جلسه‌ای با اعضای پروژه در محل تولید خود در ناتینگهام برگزار کردیم تا در مورد روند کارآمد تولید گسترده‌ چارچوب‌های آلی فلزی به‌منظور جذب گاز بحث کنیم.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر، نیروگاه‌هایی که دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند از فرآیندهای قدیمی استفاده می‌کنند. در این فرآیندها گاز از میان آمین‌های آلی موجود در آب عبور کرده و دی‌اکسید کربن را به آمین متصل می‌کند.»

امبورسو می‌گوید: «متاسفانه این فرآیند، کارایی بالایی نداشته و در حدود ۳۰ درصد از انرژی تولید شده را مصرف می‌کند. با همکاری اعضای این پروژه ما امیدواریم که بتوانیم چارچوب‌های آلی فلزی طراحی کنیم که به‌صورت سه‌بعدی روی غشای چاپ‌شده و در واحدهای بزرگ برای جذب دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود.»

این کار به شرکای پروژه کمک می‌کند تا میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۵۰ به‌میزان از پیش تعیین‌شده برساند.