اختصاص بودجه‌ای برای مقابله با عفونت به کمک فناوری ‌‌نانو

شورای تحقیقات بهداشتی و پزشکی ملی استرالیا (NHMRC) با اختصاص بودجه ۲ میلیون دلاری به دانشگاه استرالیای جنوبی، قصد دارد از توسعه فناوری مقابله با عفونت با کمک فناوری ‌نانو حمایت کند.

با بودجه ۲ میلیون دلاری، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی به‌دنبال ساخت ابزاری هستند که بتواند مانع از گسترش عفونت شود. این بودجه که توسط شورای تحقیقات بهداشتی و پزشکی ملی استرالیا تامین شده به‌دنبال ایجاد تحول در صنعت پزشکی با استفاده از فناوری ‌نانو است.

این کمک هزینه تحقیقات ملی NHMRC توسط یک گروه تحقیقاتی به رهبری کراسی واسیلف و همکارانش برای توسعه زمینه زیست‌پزشکی و مواد پیشرفته هزینه خواهد شد. واسیلف در زمینه فناوری‌های ضدباکتری فعالیت‌های متعددی انجام داده است. از پروژه‌های مهم او می‌توان به ساخت یک دستگاه غیرتهاجمی جدید برای تشخیص سرطان مثانه و ایمپلنت ارتوپدی با سطح ضدباکتری اشاره کرد.

واسیلف می‌گوید: «فناوری‌های نوآورانه، کلید حل چالش‌های فشرده مهم پزشکی و زیستی است. اما تنها از طریق همکاری ارزشمند با پزشکان و همکاری با صنعت است که می‌توان این دستاوردها را به سطح صنعتی رساند. در این پروژه که با بودجه NHMRC انجام می‌شود، ما از فناوری‌ نانو برای ایجاد محصول ضدباکتری به‌منظور استفاده در تجهیزات پزشکی استفاده خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها می‌توانند به‌طور هوشمندانه‌ای به محرک‌ها پاسخ دهند. این فناوری‌ها برای طیف وسیعی از دستگاه‌های پزشکی که مستعد پذیرش باکتری‌ها هستند قابل استفاده است. این دستگاه‌ها شامل ایمپلنت‌ها، ادوات ارتوپدی و دریچه‌های قلب هستند. ما همچنین از تخصص‌مان در زمینه فناوری‌های ضدباکتری برای ایجاد سطوح ضدویروس در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنیم و امکان عمومی برای جلوگیری از گسترش عفونت در فضای بیمارستانی را فراهم می‌کنیم.»

بودجه NHMRC به فعالیت‌های پیشگامانه واسیلف در زمینه تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند جایی که آزمایش ادرار به جای روش‌های فعلی برای تشخیص سرطان مثانه به کار می‌رود.

وی می‌گوید: «کسانی که از سرطان مثانه جان سالم به در می‌برند باید سالانه تحت معاینه‌هایی قرار گیرند که عوارضی نظیر خونریزی برای آن‌ها دارد. ما به‌دنبال گسترش این فناوری برای تشخیص سریع سرطان و بیماری‌های کلیوی هستیم. همچنین می‌خواهیم از این فناوری برای مقابله با عفونت دستگاه ادرار و تشخیص سریع ویروس کرونا استفاده کنیم.»