استفاده از فناوری‌نانو برای ازدیاد برداشت از مخازن گاز

در پروژه‌ای که به تازگی انجام شده، محققان با استفاده از فناوری‌ نانو سیالات هوشمندی ساختند که به ازدیاد برداشت از مخازن گاز کمک شایانی می‌کند. این فناوری قرار است درسال ۲۰۲۱ به‌صورت آزمایشی در دریای شمال استفاده شود.

دانشمندان در دانشگاه آبردین در حال توسعه روش تولید جدیدی هستند که می‌تواند قواعد بازی را در استخراج گاز از دریای شمال تغییر دهد.

محققانی از این دانشگاه در حال بررسی بهره‌گیری از پتانسیل‌های فناوری‌ نانو به‌منظور بهبود بهره‌وری تولید گاز از چاه‌ هستند. این پروژه توسط مرکز فناوری نفت و گاز مستقر در آبردین و همچنین شرکاء صنعتی نظیر شلومبرگر، کریسور و چامپیون ایکس پشتیبانی می‌شود.

هدف از این تحقیق، تولید سیالات هوشمند است که در آن از ذرات بسیار کوچک استفاده شده‌است. این سیالات هوشمند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که می‌توانند برای بهبود چشمگیر عملکرد کف در استخراج از مخازن استفاده شود.

امین شریفی یکی از دانشمندان این طرح می‌گوید: «چالش‌هایی در رابطه با تولید گاز از مخازن وجود دارد که در آن‌ها فشار مخزن کم بوده و تولید گاز با استفاده از فناوری‌های فعلی غیراقتصادی است. ما از سال ۲۰۱۸ با شرکت‌های نفت و گاز در حال بحث در مورد این مسائل بودیم و براین اساس تحقیقات بنیادینی تعریف شد که در نهایت از فناوری‌نانو برای تولید سیالات هوشمند استفاده کردیم که می‌تواند به رفع این چالش کمک کند.»

وی می‌افزاید: «طی ۱۵ ماه آتی روی اثبات کارایی این فناوری کار می‌کنیم که درصورت موفقیت، در سال ۲۰۲۱ به‌صورت آزمایشی در دریای شمال از آن استفاده خواهیم کرد.»

روزبه رفعتی از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «پتانسیل این فناوری بسیار بالا است، با پیشرفت‌های چشمگیر در تولید سالانه در هر چاه گاز، پیش‌بینی می‌شود که نه تنها از طریق صرفه‌جویی عملیاتی سود اقتصادی به همراه خواهد داشت، بلکه در مقایسه با فناوری‌های فعلی یک راه‌حل زیست‌سازگار است.»

کریگ هاچ از محققان این پروژه می‌گوید: «توسعه فناوری‌نانو برای بهبود عملکرد کف به‌عنوان یک روش بالابر مصنوعی، دارای پتانسیل بالایی برای افزایش بازدهی میدان‌های گازی با فشار کم است.»