قراردادی برای استفاده از فناوری لایه‌نشانی اتمی در توسعه باتری

یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد آندی باتری با انعقاد قراردادی قرار است از فناوری لایه‌نشانی اتمی در تولید مواد آندی جدید استفاده کند.

شرکت نوویو موند (Nouveau Monde) و فورج نانو (Forge Nano) قرارداد همکاری امضاء کردند که براساس آن شرکت نوویو موند اجازه پیدا می‌کند تا از فناوری‌های پوشش‌دهی تخصصی لیزر اتمی شرکت فورج‌نانو استفاده کند.

در بیانیه‌ مطبوعاتی، این شرکت‌ها گفتند که پوشش گرافیتی کروی آخرین مرحله فرآیند مورد نیاز برای تکمیل دامنه محصولات مبتنی بر گرافیت شرکت نوویو موند به‌منظور استفاده در خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اریک دی‌سالنیرز، مدیرعامل شرکت موویو می‌گوید: «همکاری با شرکت فورج‌نانو باعث می‌شود که نوویو موند بتواند یک ماده آند فعال را که برای هر سیستم باتری بهینه شده‌است، با استفاده از شیمی مختلف کاتد و الکترولیت به بازار عرضه کند. این لایه پوششی، نقش اصلی را در تطبیع سازگاری تبادل یونی بازی می‌کند و عملکرد باتری را فراتر از آنچه در حال حاضر شناخته شده، هدایت می‌کند.»

درصورت کار با تمام ظرفیت، شرکت نوویو موند قصد دارد سالانه ۴۰ هزار تن مواد آند باتری تولید کند. براساس گفته مدیر عامل این شرکت، پوشش ALD در مواد باتری لیتیوم یون موثر است چرا که وقتی به پودر آند، کاتد و الکترولیت حالت جامد و مواد جداکننده اضافه می‌شود، موجب افزایش عمر چرخه و کمرنگ شدن ظرفیت می‌شود در حالی که در عین حال رسانایی یونی یا الکترونیکی افزایش می‌یابد.

مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید: «این پوشش مواد باتری یون لیتیم را پایدارتر می‌کند و عملکرد را تحت ولتاژهای بالا بهبود می‌دهد و در عین حال، حفظ ظرفیت نیز در هنگام شارژ سریع افزایش می‌یابد. با این پوشش، پایداری بیشتری در ذخیره‌سازی در دمای بالا ایجاد شده و باتری می‌تواند در دماهای بسیار پایین و بالا عملکرد قابل قبولی داشته باشد.»

نوویو موند برای اطمینان از این که همه محصولات از این قابلیت برخوردار هستند، پارامترهای عملیاتی ALD شرکت فروج‌نانو را بهینه می‌کند. پس از اتمام این امر، این شرکت کانادایی اولین ماژول ALD را از شرکت فورج‌نانو خریداری خواهد کرد که به کارخانه خود در کبک خواهد برد.

در این میان، شرکت فورج‌نانو به طراحی و ساخت تجهیزات ALD برای شرکت نوویو خواهد پرداخت که ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن مواد آندی باتری در سال را داشته باشد.