ساخت اسپری که نانوسیم‌های گیاهی را روی سطح می‌پاشد

روشی جدید برای اعمال نانوسیم‌ها روی سطوح سه‌بعدی نظیر ماسک و LED ارائه شده که با استفاده از آن نانوسیم‌های متیل سلولز روی سطوح برای اهدف مختلف قرار داده می‌شود.

مهندسان، روشی برای اسپری نانوسیم‌هایی از جنس مواد استخراج شده از گیاه ارائه کردند که می‌توان آن را روی فیلتر ماسک‌های N95 و ادوات تولید انرژی اسپری کرد. این فناوری قابلیت استفاده از تولید اعضاء بدن را دارد.

در این روش متیل سلولز که یک ماده پلاستیکی تجدیدپذیر است و سلولز گیاهی استخراج می‌شود، روی سطح ساختار چاپ شده سه‌بعدی و دیگر اجسام اسپری می‌شود. نتایج این پروژه در نشریه Materials Horizons به چاپ رسیده است.

جاناتان سینگر، استادیار گروه مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه راتگرز می‌گوید: «این روش می‌تواند اولین گام به سمت تولید اعضاء سه بعدی بدن با همان ویژگی شگفت‌انگیز طبیعی اندام‌ها باشد. در کوتاه‌مدت، ماسک‌های N95 به‌عنوان تجهیزات محافظت شخصی در دوره کرونا بسیار تقاضا دارند و روش اسپری ما می‌تواند سطح دیگری از محافظت را روی این ماسک‌ها ایجاد کند. در صنعت الکترونیک نیز این فناوری می‌تواند به تولید انرژی کمک شایانی کند.»

نانوسیم‌های ساخته شده از مواد نرم، کاربردهای زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به مژک‌های ریه اشاره کرد که باعث تمیز ماندن ریه می‌شود. چنین سیم‌هایی در دستگاه‌های کوچک تولید کننده انرژی با تریبوالکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای این فناوری می‌توان به ساخت نوارهای چند لایه روی کفش‌ها برای شارژ تلفن همراه و حسگرهای دستگیره‌ها اشاره کرد.

تولید نانوسیم با فرآیندی شبیه به تولید پشمک است که پاشش محلول و چرخش یک میله موجب تشکیل رشته‌های بسیار نازک می‌شود.

آزمایشگاه میکرو و نانوساخت سینگر با همکاری محققانی از دانشگاه بینگامتون اسپری جدیدی ساختند که می‌تواند با متیل سلولز نانوسیم تولید کند. آنها با استفاده از این روش، جنگلی از فوم‌های حاولی نانوسیم تولید می‌کنند که می‌توان آن را روی سطوح سه بعدی پوشش داد.

آنها همچنین نشان دادند که نانوذرات طلا را می‌توان درون این سیم‌ها قرار داد و از آن برای حسگری و رنگ‌آمیزی استفاده کرد.