افزایش ۲۰ درصدی تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای با فناوری ‌نانو

با استفاده از فیلم‌ نانویی شرکت یوبی‌کیودی در ۱۹ گلخانه مختلف، کارایی تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای ۲۰ درصد افزایش یافته است. دلیل این امر، تبدیل پرتوهای فرابنفش و آبی به قرمز و نارنجی توسط نانومواد بوده که این طول موج‌های قرمز و نارنجی موجب افزایش فتوسنتز در گیاه می‌شود.

مت برگرن، از مدیران شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) می‌گوید: «UbiGro یک لایه نوری قابل استفاده در گلخانه‌ها است که می‌تواند به افزایش کارایی گلخانه‌ها کمک کند.»

این محصول در گلخانه‌ها و بالای گیاهان نصب می‌شود تا به گیاهان کمک کند نور بیشتری را جذب کنند. این فیلم حاوی مواد فلورسانس است که طیف بهینه‌تری برای محصولات زراعی ایجاد می‌کند و بخش‌های کم‌مصرف نور خورشید را به طیف پر استفاده‌تر برای فتوسنتز تبدیل می‌کند.

در UbiGro از نقاط کوانتومی استفاده می‌شود که این نقاط می‌توانند فوتون‌های فرابنفش و آبی را به طول موج‌های دیگری تبدیل کنند که بیشتر مورد استفاده گیاهان است.

دامون هبرت، مدیر تحقیقات کشاورزی این شرکت می‌گوید که UbiGro با حفظ شدت نور، اقدام به بهینه‌سازی طیف نور می‌کند، این در حالی است که در روش‌های رایج برای بهینه‌سازی، شدت نور کم می‌شود. اما در این فناوری در عین حال شدت نور حفظ شده، بهینه‌سازی طول موج نیز صورت می‌گیرد.

به گفته وی، این فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی بی‌نیاز از الکتریسیته بوده در حالی که معمولا برای اصل طیف نور از LED استفاده می‌شود که به برق نیاز دارد.

اصلاح طیف نوری برای رشد گیاه بر این اصل استوار است که همه طول موج‌ها برابر نیستند و طول موج‌های قرمز برای فتوسنتز کارآمدتر هستند. با تبدیل پرتوهای فرابنفش و آبی به نور قرمز و نارنجی، این فیلم‌ها می‌توانند کارایی فتوسنتز را افزایش و به تولیدکنندگان بخش کشاورزی امکان افزایش بهره‌وری را دهند.

عملکرد این فناوری در یک مرحله ارزیابی توسط چند گلخانه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفته است. با همکاری ۱۹ گلخانه در ۵ کشور، شرکت یوبی‌کیودی این فیلم‌ها را برای تولید گوجه‌فرنگی، کاهو و توت فرنگی مورد آزمایش قرار داده و نتایج مثبتی به‌دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد که عملکرد در تولید گوجه‌فرنگی ۲۰ درصد، در کاهو و توت فرنگی تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مطالعات دیگری نیز برای گیاهانی نظیر فلفل دلمه‌ای و خیار در حال انجام است و از اکتبر ۲۰۲۰ مرحله دوم این ارزیابی در چند کشور مختلف آغاز شده‌است.