تمرکز دانشگاه روی فناوری‌نانو برای مقابله با ویروس کرونا

دانشگاه نورث‌وسترن تمرکز ویژه‌ای روی استفاده از فناوری‌نانو برای مقابله با ویروس کرونا دارد و در حال حاضر پروژه‌هایی را انجام داده که می‌تواند تجاری‌سازی شود. در حال حاضر، مسئولان دانشگاه به دنبال شرکاء صنعتی برای تجاری‌سازی این فناوری‌ها هستند.

تحقیقاتی در دانشگاه نورث‌وسترن در حال انجام است که می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با فناوری‌نانو کمک کند. گروهی از محققان این دانشگاه در حال استفاده از فناوری‌نانو برای پیشگیری، تشخیص و مبارزه با ویروس کرونا هستند.

توماس وبستر، استاد مهندسی شیمی در دانشگاه نورث وسترن به مدت چند دهه روی فناوری‌نانو کار کرده است. اکنون او و تیمش در حال یافتن کاربردهای جدید این فناوری برای مقابله با کرونا هستند.

هدف این گروه تحقیقاتی، یافتن راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بهبود آزمایش‌های تشخیصی و ایجاد روش‌های درمانی برای این بیماری است.

وبستر می‌گوید: «این ویروس بسیار کوچک و فراگیر است، بنابراین مشکل بزرگی برای ما ایجاد کرده است.»

این گروه تحقیقاتی با استفاده از ذرات کوچکتر از ویروس، به دنبال ایجاد سطوح هستند که بتواند ویروس را دفع کند. با اسپری کردن یک محلول روی این سطوح می‌توان آنها را برای استفاده در اماکن شلوغ مجهز کرد به طوری که ویروس به این سطوح نچسبد. این گروه در حال بررسی روش‌هایی هستند که بتوان از نانومواد در ماسک‌ها استفاده کرد.

وبستر می‌گوید: «ما قادر به ایجاد این نوع سطوح برای دفع ویروس هستیم به طوری که امکان اتصال ویروس را به سطح به حداقل برسانیم و مانع از گسترش آن شویم.»

محققان این دانشگاه می‌توانند نانوذرات را عامل‌دار کنند تا به ویروس حمله‌ور شده و به آن متصل شوند و با این کار از تکثیر ویروس‌ها در بدن جلوگیری کنند. با این کار به سیستم ایمنی بدن فرصت بیشتری داده می‌شود تا بتواند برای مبارزه با این ویروس از خود واکنش نشان دهد.

وبستر می‌گوید: «می‌توان مانع اتصال ویروس به سلول یا ورود به سلول شد، اتصال و ورود به سلول موجب تکثیر ویروس می‌شود. اگر شما بتوانید این کار را بکنید، می‌توانید ویروس را غیرفعال نمایید.»

گام بعدی محققان این پروژه آن است که برای همکاری با شرکت‌ها اقدام کنند و در مرحله بعد وارد فاز مطالعات حیوانی شوند که عملکرد این فناوری به اثبات برسد.