تایید عملکرد اسپری بینی با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا

یکی از موسسه‌های تحقیقاتی آمریکا، عملکرد اسپری بینی نانویی شرکت استرافارما را تایید کرده است. این اسپری قادر به از بین بردن ۹۹٫۹ درصد از ویروس کرونا است.

تحقیقات اخیر موسسه تحقیقاتی اسکریپس در آمریکا نشان می‌دهد که اسپری بینی ضدویروس استرافارما (Starpharma) با نام تجاری SPL7013، اثرات ضدویروسی داشته و می‌تواند ۹۹٫۹ درصد از ویروس‌ کووید ۱۹ را از بین ببرد.

نتایج نشان می‌دهد که فعالیت‌ قوی ضدویروسی SPL7013 در صورتی که از این اسپری استفاده شود، این اسپری می‌تواند هنگامی که سلول در معرض ویروس قرار گرفته تا پیش از مواجه شدن با ویروس، از بدن محافظت کند. این به آن معناست که این اسپری قبل یا بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس اثربخش است. استرافارما به سرعت در حال پیشرفت‌ در بخش فعالیت‌های نظارتی، تولید و تجاری‌سازی است.

جکی فیرلی، مدیرعامل شرکت استرافارما می‌گوید: «ما خوشحالیم که با همکاری پروفسور گالای در تسریع توسعه این محصول کار می‌کنیم. این آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این اسپری می‌تواند ۹۹٫۹ درصد از ویروس کرونا را از بین ببرد. همچنین این اسپری روی ویروس‌های دیگر نظیر HIV و HSV موثر است.»

گالای می‌گوید: «ما چندین ماه است که با استرافارما همکاری می‌کنیم تا اثرات ضدویروس این اسپری را مشخص کنیم. این محصول تاثیر ویروس‌کشی قوی و واضحی دارد.»

دکتر فیرلی می‌گوید: «این اسپری بینی شرکت استرافارما می‌تواند یک محصول پیشگیرانه مهم در کوتاه‌مدت باشد و با توجه به این که براساس یک ماده فعال موجود در بازار ساخته شده‌است، مسیر تجاری‌سازی و رسیدن به بازار آن نسبت به یک محصول کاملا جدید سریع‌تر است. یکی دیگر از ویژگی‌های این اسپری بینی آن است که مکمل دیگر روش‌های پیشگیری نظیر واکسن است. این محصول در مواردی که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است نظیر محیط‌های شلوغ عمومی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. چالش‌های اخیر با برخی آزمایش‌های مربوط به واکسن، نشان می‌دهد که داشتن چند راهبرد پیشگیرانه بسیار مهم است.»

این اسپری با استفاده از دندریمر ساخته شده‌‌ است، نانوساختاری که با نام SPL۷۰۱۳ توسط استارفارما توسعه داده شده‌‌است که فعالیت قابل توجهی علیه ویروس SARS-CoV-۲ دارد. این دندریمر با جلوگیری از تعامل پروتئین‌های سطحی ویروس و پروتئین‌های گیرنده سلول انسانی عمل می‌کند.