تبدیل عرق‌گیر به پنل خورشیدی با استفاده از فناوری ‌نانو

پژوهشگران سوئیسی با استفاده از فناوری ‌نانو ماده‌ای ساختند که می‌تواند روی منسوجات نظیر پارچه‌های مورد استفاده در عرق‌گیر استفاده شده و در نهایت از طریق جذب نور محیط، انرژی الکتریسیته تولید کند.

محققان EPA و ETH زوریخ موفق به تولید ماده‌ای شدند که مانند یک متمرکز کننده لومینسانس خورشیدی کار می‌کند و حتی می‌توان از آن روی منسوجات نیز استفاده کرد. این فناوری امکان زیادی برای تولید انرژی به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند.

عطش سیری ناپذیر ما برای انرژی انتها ندارد و این روند با عرضه ابزارهای الکترونیکی جدید همچنان رو به افزایش است. علاوه‌بر این، ما تقریبا همیشه در حال حرکت هستیم و به شارژ مستقیم تلفن همراه و ادوات الکترونیک وابسته‌ایم.

در آینده نزدیک احتمالا پریزهای برق برای شارژ این ادوات منسوخ می‌شود و باید با لباس‌مان این ابزارها را شارژ کنیم.

به تازگی محققان با استفاده از یک پلیمر که روی الیاف منسوجات قرار گرفته اقدام به ساخت دستگاهی برای تامین انرژی کرده‌اند.

موادی که قادر به استفاده از نور غیرمستقیم برای تولید انرژی هستند که حاوی مواد لومینسانس بوده و به آنها متمرکز‌کننده خورشیدی لومینسانس (LSC) گفته می‌شود.

LSC نور پخش شده در محیط را جذب کرده و آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند که چنین موادی برای منسوجات مناسب نیستند.

این تیم تحقیقاتی بین رشته‌ای‌ به سرپرستی لوسیانو بوئزل موفق به ساخت ماده‌ای ترکیبی از این مواد لومینسانس در قالب یک پلیمر شده ‌است که هم انعطاف‌پذیری بالایی داشته و نسبت به هوا نفوذپذیر است.

این ماده جدید بر پایه پلیمر آمفیفیلک بوده و به اختصار APCN خوانده می‌شود. به گفته محققان این پروژه، دلیلی که آن‌ها این پلیمر را انتخاب کردند این بود که امکان ترکیب دو ماده لومینسانس در مقیاس ‌نانو در این پلیمر را داشتند.

در این پروژه محققان دو ماده لومینسانس مختلف را به یک بافت ژل اضافه کردند و آن را به یک متمرکز کننده خورشیدی انعطاف‌پذیر تبدیل کردند. این مواد لومینسانس می‌توانند طیف وسیعی از طول موج‌های نور را جذب کنند. این متمرکز کننده خورشیدی جدید را می‌توان روی الیاف منسوجات استفاده کرد بدون این که پارچه شکننده شود و در برابر ترک خوردن یا جمع شدن بخار آب به شکل عرق حساس نیست.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Nano-domains assisted energy transfer in amphiphilic polymer conetworks for wearable luminescent solar concentrators در نشریه Nano Energy به چاپ رسیده است.