شرکت MSI در کارت‌های گرافیکی از گرافن استفاده می‌کند

برای ارتقاء کیفیت و دوام بیشتر کارت‌های گرافیکی، شرکت MSI اقدام به استفاده از گرافن در این کارت‌ها کرده است.

شرکت MSI در حال حاضر از گرافن در کارت‌های گرافیکی خود برای افزایش دوام و بهبود انتقال گرما استفاده می‌کند. این شرکت نشان داده است که گرافن می‌تواند جایگزین مطلوبی برای قطعات پلاستیک در کارت‌های گرافیکی RTX 3000 این شرکت باشد.

به زبان ساده، گرافن یک لایه نازک از جنس کربن بوده که از گرافیت به‌دست می‌آید. گرافیت ماده مورد استفاده در مغز مداد است. گرچه این ماده یک آلوتروپ کربنی است، اما از نظر اتمی چیدمان متفاوتی داشته و این موضوع موجب شده تا خواص کاملاً متفاوتی داشته باشد.

به گفته محققان، به‌دلیل پیچیدگی بالا و بهره ‌کم واکنش تولید گرافن، فرآیند تحقیق و توسعه این محصول به آهستگی انجام می‌شود و تنها در سال‌های اخیر شاهد دستاوردها و یافته‌های تازه‌ای در این حوزه بوده‌ایم که منجر به کاربردهای عملی این ماده شده‌است.

چرا MSI این ماده را برای ساخت GPU‌های خود انتخاب کرده است؟

دلیل این امر آن است که گرافن از فولاد سبک‌تر، نازک‌تر و مستحکم‌تر است و هدایت گرمایی آن بسیار جالب توجه بوده و در عین حال به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است که به اشکال مختلف تبدیل می‌شود و می‌توان با آن انواع مختلف قطعات الکترونیکی را تولید کرد.

این شرکت همچنین دریافته است که برای کارت‌های گرافیکی سری RTX 3000 مانندRTX 3080 GAMING TRIO، با نصب سه اتصال برق ۸ پین به جای دو مورد برای خروجی برق ثابت می‌توان به عملکرد مورد نظر رسید. این اتصالات می‌توانند توان لازم برای کارکرد دستگاه را تامین کنند.

به‌طور کلی،  MSI نیازمند انتقال حرارت بالا و دوام طولانی‌مدت هستند که درصورت تحقق این ویژگی‌ها می‌توان عملکرد بالا را از این قطعات انتظار داشت.

برای استفاده از قطعات گرافنی، این شرکت صفحه پشتی را که به‌طور سنتی از پلاستیک ساخته می‌شود با گرافن جایگزین کرده است که این موضوع عملکرد اتلاف حرارت بیشتر را به ارمغان آورده و استحکام را نیز افزایش داده است و همچین وزن کل کارت گرافیکی را نیز کم کرده است. کامپوزیت گرافنی مورد استفاده در این قطعات وزن کمتری نسبت به پلاستیک دارد.

شرکت MSI، به استفاده از گرافن در پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند در هر جهش نسلی نیاز دارد و در عین حال، دوام و هدایت را در این کارت‌ها با استفاده از گرافن بهبود می‌دهد تا مطمئن شود که این کارت‌های گرافیکی به سختی کار می‌کنند و برای مدت طولانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.