فرمولاسیونی برای ارتقاء کیفیت روغن‌موتورهای حاوی نانوذرات

شرکت ال‌اس‌آی کمیکال (LSI Chemical) با ارائه فرمولاسیونی موفق به بهبود رنگ و مقاومت در برابر خستگی روغن‌های موتور حاوی نانوذرات شده‌است.

مواد مقیاس نانو برای افزایش عملکرد به روان‌کننده‌های موتور اضافه می‌شوند، اما استفاده از این مواد به‌دلیل عدم توانایی معلق ماندن نانومواد در روغن‌ها و تمایل آن‌ها به تیره شدن رنگ روان‌کننده‌ها با محدودیت‌هایی روبرو شده‌ است.

به‌تازگی، شرکت ال‌اس‌آی کمیکال (LSI Chemical) یک ماده افزودنی روان‌کننده موتور حاوی نانوذره تولید نموده که قادر است این مشکلات را حل کند. استفاده از این نانوافزودنی، عملکرد ضدسایش را بهبود داده و اصطکاک را کم می‌کند.

ال‌اس‌آی کمیکال در ماه آگوست سال جاری از شرکت لوبریکیشن اسپشیالتیز ( Lubrication Specialties Inc) منشعب شده و فعالیت خود را آغاز کرده است، محصولات افزودنی روان‌کننده خود موسوم به NanoClear را برای موتورهای خودرو و کاربردهای صنعتی تولید کرده است.

تدی کاولی، مدیرعامل ال‌اس‌آی کمیکال می‌گوید که مواد افزودنی روان‌کننده آن‌ها حاوی نانوذرات کربن است که دارای دامنه اندازه ذرات ۳–۸ نانومتر بوده و از قطبیت برخوردار است. این موضوع به نانوذرات معلق در روغن موتور امکان می‌دهد مانند بلبرینگ‌های ریز عمل کرده و ناهمواری‌های سطح فلزات ماشینکاری شده را پر کند و در نهایت این موضوع موجب کاهش اصطکاک می‌شود.

هم‌زمان، نانوذرات خستگی موتور را نیز کاهش می‌دهند. کاولی می‌گوید: «این نانوذرات کربنی با مولکول‌های روان‌کننده پیوندهایی ایجاد می‌کنند تا مانند روغن با گرانروی بالاتر رفتار کند.»

این پیوند موجب بهبود عملکرد در برابر خستگی می‌شود. برای مثال، این شرکت با افزودن محصول نانوکربن به روغن موتور مصنوعی تجاری با نام ۱۰W-30 توانسته است خستگی را ۲۰ درصد کاهش دهد.

به گفته کاولی برای غلبه بر مشکل رسوب نانوذرات در روغن، ال‌اس‌آی کمیکال یک ترکیب استری منحصر به فرد و اختصاصی ایجاد کرده که با نانوذرات ترکیب می‌شود و آنها را در حالت تعلیق نگه می‌دارد. کاولی می‌گوید که استفاده از این ترکیب موجب حفظ ظاهر شفاف روغن برای سال‌ها می‌شود. در مقابل، نانوذرات سرامیک معمولی طی چند ساعت از محلول خارج می‌شوند.

ال‌اس‌آی کمیکال یک سری محصولات افزودنی روان‌کننده به بازار عرضه کرده و محصولات دیگری را نیز تولید می‌کند.