با کمک فناوری‌نانو، نازکترین عنصر حسگر IR جهان ساخته شد

شرکت سوئدی جون‌دی‌تک با استفاده از فناوری ‌نانو، نازکترین عنصر حسگر IR جهان را ساخت. این کار با استفاده از پلاستیک انجام شده و به‌همین دلیل امکان تولید حسگرها را برای صنعت بوردهای مدار چاپی فراهم کرده است.

شرکت جون‌دی‌تک (JonDeTech) دستاوردی تازه در استفاده از فناوری ‌نانو برای توسعه حسگرها به‌دست آورده است.

این شرکت سوئدی اقدام به عرضه قطعه‌ای جدید کرده است، آنچه که نازکترین عنصر حسگر IR در جهان می‌داند، این قطعه می‌تواند توسط تولیدکنندگان بوردهای مدار چاپی تولید شود.

این دستاورد جدید جون‌دی‌تک علاقه به توسعه حسگرهای کوچک‌شده برای نظارت بر طیف وسیعی از فعالیت‌ها را نشان می‌دهد، با استفاده از این فناوری می‌توان فعالیت‌های مختلف از جمله گازها را رصد کرد.

جون‌دی‌تک با استفاده از تخصص خود در فناوری ‌نانو برای توسعه آنچه که Leif Borg نامیده می‌شود، استفاده کرده است.

مدیرعامل این شرکت از Leif Borg به‌عنوان نازکترین عنصر حسگر جهان نام برده است. جون‌دی‌تک به ‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه اوپسالا کار خود را آغاز کرد که با تولید یک حسگر IR (Thermopile) در پلاستیک با پیکربندی عمودی کار خود را به نتیجه رساند.

هدف این پروژه، ایجاد نوع جدیدی از حسگرها بود، حسگرهایی که کوچکتر، قوی‌تر و مقرون به صرفه‌تر از فناوری‌های رایج باشد.

به گفته مسئولان این شرکت: «یک پیش شرط موفقیت تجاری قابل قبول این است که عنصر حسگر باید نازک باشد. از طریق فناوری‌نانو، ضخامت این عنصر حسگر به ۰٫۱۷ میلی‌متر رسیده است. تا جایی که ما می‌دانیم، این قطعه باریک‌ترین عنصر حسگری جهان است.»

این قطعه یک بخش کلیدی در استفاده از پلاستیک به‌عنوان بستر در ساخت حسگر است. با توجه به پایه پلاستیکی، این عنصر حسگری را می‌توان توسط تولید کنندگان بوردهای مدار چاپی در حجم بالا تولید کرد.