استارت‌آپ سوئیسی با فناوری ‌نانو، سرطان را به‌سرعت شناسایی می‌کند

دستگاهی توسط استارت‌آپ سوئیسی ساخته شده که می‌تواند با استفاده از زیست‌نشانگرهای نانویی سرطان را به سرعت شناسایی کند.

استارت‌آپ سوئیسی آرتیدیس (Artidis) قصد دارد از فناوری ‌نانو برای تسریع تشخیص سرطان استفاده نماید. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده، ۱۵٫۱ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده و امیدوار است محصول خود را تا سال ۲۰۲۲ برای تشخیص سرطان وارد بازار ایالات ‌متحده کند. اما این شرکت ابتدا باید FDA را متقاعد کند که این دستگاه به‌خوبی کار می‌کند.

طبق گفته موسسه ملی سرطان، فناوری ‌نانو رویکرد امیدوارکننده‌ای در حوزه سرطان است. علاوه بر تشخیص زودهنگام و سریع‌تر سرطان، فناوری‌ نانو این امکان را دارد که در تصمیم‌گیری‌های درمانی نیز کمک کند. امید به کاربردهای فناوری ‌نانو در بخش سرطان این است که سمی بودن مواد تولید شده با این فناوری کمتر از شیمی درمانی است.

به گفته ماریا پلودینک، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، آرتیدیس امیدوار است که این دستگاه بتواند در بخش سرطان‌های پستان، ریه و پانکراس موثر واقع شود. آرتیدیس ۲۲ نفر را در سوئیس و ایالات‌متحده استخدام کرده است.

دستگاه آرتیدیس برای تشخیص سرطان در بافت نمونه‌برداری شده، به یک نشانگر زیستی نانومکانیکی اختصاصی و تجزیه و تحلیل داده‌های بالینی متکی است. نشانگر زیستی همچنین می‌تواند میزان تهاجمی بودن سرطان را اندازه‌گیری کرده و این امر امکان درمان شخصی و سفارشی سرطان را نیز فراهم می‌کند.

به گفته پلودینک از مسئولان این شرکت، نتایج این دستگاه در کمتر از سه ساعت در دسترس است، این در حالی است که در روش‌های رایج، ممکن است روزهایی طولانی برای دریافت نتایج زمان لازم باشد که این مزیت بزرگی برای این فناوری محسوب می‌شود. پلودینک که یک زیست‌فیزیک‌دان سرطان است، تحقیق در مورد فناوری مورد استفاده آرتیدیس را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد، زمانی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه بازل در سوئیس بود.

پلودینک می‌گوید: «سرطان پستان شایع‌ترین شکل سرطان در زنان است و من می‌خواستم دستگاهی اختراع کنم که قبل از دریافت نتیجه قطعی تشخیص سرطان، دوره استرس‌زا برای عدم اطمینان قطعیت در نتیجه کاهش یابد.»

از زمان تاسیس این شرکت در سه سال پیش، آرتیدیس ۱۵٫۱ میلیون دلار حمایت مالی از سرمایه‌گذاران از جمله Bernina Bioinvest و SMD Medical Trade AG ، هر دو مستقر در سوئیس، جمع‌آوری کرده است.

در مطالعه‌ای که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ روی ۵۴۵ بیمار در سوئیس انجام شد، آرتیدیس در تشخیص سرطان پستان در فضای کلینیکی معمول بسیار موثر بوده است.