استفاده از نانوالیاف برای تقویت خاک کشاورزی

یک شرکت نوپای هندی موفق شده‌ است با استفاده از نانوالیاف، باکتری‌های مفید خاک را به دام انداخته و به تقویت خاک کشاورزی کمک کند.

شرکت فیب‌سول (FIB-SOL) در حال توسعه و تجاری‌سازی نوعی محصول کشاورزی مبتنی بر نانوالیاف است. این محصول، فیبر پنج گرمی قابل انحلال در آب است و با استفاده از روش‌های آبیاری معمولی یا مدرن می‌توان آن را در مزرعه استفاده کرد. این محصول به تقاضای باکتری‌های زنده که می‌تواند خاک را جوان نگه ‌دارد، پاسخ‌ می‌دهد. همچنین این محصول می‌تواند بازده استفاده از مواد مغذی را افزایش دهد، به گیاهان اجازه دهد تا مواد مغذی را به روش بهتری جذب کنند.

کاویتا سایرام، محقق اصلی این پروژه می‌گوید: «ایده به‌دام انداختن میکروب‌های مهم کشاورزی از چند سال پیش هنگامی‌که دکترای خود را تمام کردم به ذهنم خطور کرد. من در حال کار روی انتقال سیگنال استرس برای بهبود تولید متابولیت ثانویه در سیستم‌های قارچی بودم. در آن زمان، من مشتاقانه به‌دنبال راه‌اندازی کسب و کاری برای خویش بودم تا بتوانم از یافته‌های علمی برای راه‌اندازی کسب و کاری استفاده کنم. یکی از این ایده‌ها، توسعه آرایه‌‌ای برای نشانگرهای زیستی بود. این موضوع مصادف شد با زمانی که استاد راهنمای من پروفسور چاندرا اصرار داشت که ما باید برخی فناوری‌ها را برای پرداختن به موضوعات کشاورزی توسعه دهیم.»

وی می‌افزاید: «ایده این فناوری زمانی به ذهن من رسید که شروع به کاوش در روش‌های کشاورزی کردم. در این زمان متوجه شدم که خاک، بازده استفاده از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد که این زوال را می‌توان به محرومیت خاک از میکروب‌ها نسبت داد. در واقع استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی باعث کاهش محتوای میکروبی خاک می‌شود. این میکروب‌ها برای جذب مناسب مواد مغذی گیاه ضروری هستند. میکروب‌های خاک در تبدیل کود آلی به نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند، نقش مهمی دارند. به‌همین دلیل به‌دنبال حلقه گمشده در این مشکل افتادم.»

کاویتا سایرام می‌گوید: «الکتروریسندگی و کپسوله کردن یکی از رهیافت‌های احتمالی می‌توانست باشد. دکتر آنانت راحیها، یکی از اعضاء ارشد این تیم تحقیقاتی و از بنیانگذاران شرکت فیب‌سول، در حال کار روی فناوری نانوالیاف بود و ما برای حل این موضوع وارد همکاری شدیم.»

این گروه تحقیقاتی موفق شدند از نانوالیاف برای به دام‌اندازی میکروب‌های مفید خاک استفاده کنند. مزیت استفاده از نانوالیاف این بود که طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها، اعم از آلی و غیرآلی را می‌تواند به دام اندازد. بنابراین، این فناوری یک پلتفورم همه کاره است.

کاویتا سایرام می‌افزاید: «شرکت فیب‌سول در تلاش است تا پیشرفته‌ترین فناوری تثبیت باکتری را از طریق یک فرآیند کنترل شده الکتروریسندگی و با کمک نانوالیاف ارائه دهد.