حمایت دولت و همکاری چند شریک صنعتی برای توسعه نانوواکسن کرونا

دو میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه نانوواکسن ضدکرونا در اختیار دانشگاه ایالتی آیووا قرار می‌گیرد. همچنین چند شرکت تجاری آماده همکاری با این دانشگاه برای انجام تست‌های بالینی هستند.

به تازگی، دانشگاه ایالتی آیووا کمک مالی ۲ میلیون دلاری از کیم رینولدز، فرماندار این ایالت، از طریق قانون CARES برای کمک به دانشگاه در زمینه مطالعه نانو واکسن دریافت کرد.

دانشگاه ایالتی آیووا اعلام کرد که این نانوواکسن متفاوت از واکسن‌های رایج است زیرا در آن نیازی به سوزن (آمپول) نیست و فقط به یک دوز از واکسن نیاز است. همچنین برای نگهداری واکسن احتیاجی به سردخانه نیست.

قرار است این نانوواکسن به کسانی که ممکن است دچار محدودیت‌هایی در استفاده از برخی از واکسن‌های فعلی هستند، کمک کند.

مقامات ایالت آیووا گفتند: «واکسن‌های نانو حاوی پروتئین‌های ویروسی بوده و این پروتئین‌ها درون نانوذرات بارگزاری شده‌اند. در نتیجه، این نانوذرات حاوی پروتئین در برابر ویروس مقاومت ایجاد می‌کنند. این نانوذرات حدود ۳۰۰ میلیاردم متر عرض دارند و از پلیمرهای قابل تجزیه ساخته می‌شوند. این نانوذرات در اسپری بینی گنجانده شده و از طریق استنشاق مصرف می‌شوند. استعمال استنشاقی این نانوواکسن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به ویروس حمله کند.»

مایکل وانموئلر، دانشیار موسسه نانوواکسن و استاد دانشگاه ایالتی آیووا، هدایت این تحقیق در زمینه نانوواکسن را بر عهده خواهد داشت. شرکائی از صنعت نیز در این پروژه مشارکت دارند که از جمله می‌توان به شرکت‌های Skroot Laboratory Inc. ، Zeteo Biomedical و موسسه تحقیقات سوث‌وست اشاره کرد.

محققان این پروژه می‌گویند: «راهبرد ما به تولید و آزمایش پیش بالینی یک نانوواکسن جدید ضدویروس SARS-CoV-2 منجر خواهد شد که بر نقایص موجود غلبه کرده و در نهایت، این واکسن برای آزمایش‌های بالینی با همکاری چندین شریک آماده خواهد شد. این کار توانایی رفع نیاز فوری بهداشت عمومی و شروع سریع اقتصاد آیووا را دارد.»