زمان و چگونگی اجرای مرحله نهایی یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

مرحله نهایی (سوم) یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برای مشخص ‏شدن مدال‏‌های ۳۰ نفر برگزیده، به‌صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) در زمستان سال جاری برگزار خواهد شد.

در راستای لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از سلامتی دانش‌آموزان برگزیده، مرحله سوم یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو مطابق سنوات گذشته به‌صورت یک دوره ده روزه حضوری نخواهد بود و برگزیدگان به‌صورت مجازی و یک دوره حضوری کوتاه‌مدت در یک مرکز علمی و در نزدیکی محل سکونت خود در این مرحله شرکت خواهند کرد.

پس از برگزاری جلسات همفکری و مشورتی متعدد در خصوص نحوه برگزاری مرحله سوم المپیاد، تصمیم بر آن شد که این مرحله ابتدا در یک بازه ۳ ماهه (از ابتدای آذر تا پایان بهمن‌ماه سال جاری) به‌صورت آموزش مجازی و انجام فعالیت‏‌های غیرحضوری آغاز شود و در نهایت برای اجرای بخش فعالیت‏‌های آزمایشگاهی و آزمون کتبی به‌مدت سه روز در چهار شهر سنندج، مراغه، نیشابور و شیراز انجام شود؛ بخش حضوری در این مرحله با حضور برگزیدگان همان شهر و شهرهای نزدیک با حضور ناظران و دستیاران علمی اعزامی توسط باشگاه نانو برگزار شود. اساتید راهنما به‌صورت آنلاین در این دوره حضور دارند و پشتیبان علمی دانش‌آموزان عزیز برای پاسخگویی به سوالات و انجام فعالیت‏‌های آزمایشگاهی هستند.

بعد از مرحله‌‏ی حضوری، نتایج فعالیت‌های آزمایشگاهی داوطلبان برای انجام آزمون‌های لازم توسط ناظران باشگاه نانو به تهران ارسال خواهد شد و پس از انجام آزمون‌‏ها در مراکز معتبر علمی ودریافت نتایج، ارائه گزارش کار و تحلیل نتایج آزمون‌ها توسط دانش‌آموزان در یک جلسه آنلاین با حضور داوران المپیاد انجام می‌شود.

لازم به توضیح است که برنامه سه روزه حضوری در این مرحله، اوایل اسفندماه سال جاری اجرا می‌شود و پیش از آن، آموزش‌ها و فعالیت‌های متعددی که توسط اساتید باشگاه نانو طراحی شده است به صورت آنلاین و غیرحضوری برای برگزیدگان اجرا خواهد شد؛ فعالیت‏های غیرحضوری برگزیدگان به عنوان قسمتی از امتیاز نهایی آنها محسوب خواهد شد. بخشی از این آموزش‌ها و فعالیت‏های غیرحضوری به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای دوره سه روزه انجام می‌شود.

زمان‌بندی برنامه این مرحله به اطلاع تک تک دانش‌آموزان برگزیده خواهد رسید و هماهنگی‌های لازم با آنها انجام خواهد شد. گفتنی است، در بخش حضوری، برای دانش‌آموزان غیر بومی، اسکان مناسب در نظر گرفته شده است.

مرحله اول یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، شهریور ۱۳۹۹ در قالب یک آزمون مجازی با سوالات تستی در سامانه آزمون باشگاه نانو و مرحله دوم این المپیاد با حضور ۴۱۸ نفر برتر مرحله اول، مهرماه ۱۳۹۹ در ۱۹ شهرحوزه در ۱۷ استان، در قالب آزمون تستی- تشریحی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و ۳۰ نفر به مرحله پایانی راه پیدا کردند.