افزایش آگاهی، موجب کاهش نگرانی از ایمنی و خطرات نانومواد می‌شود

براساس گزارشی که رصدخانه نانومواد اتحادیه اروپا، براساس یک نظرسنجی، منتشرکرده ارتباط مستقیمی میان فقدان اطلاعات و افزایش نگرانی نسبت به ایمنی نانومواد وجود دارد. با افزایش آگاهی میزان نگرانی مردم کاهش یافته است.

مطالعه‌ای به سفارش رصدخانه نانومواد اتحادیه اروپا (EUON) انجام شده که در آن اطلاعاتی درباره این که شهروندان در اتریش، بلغارستان، فنلاند، فرانسه و لهستان چه درکی از نانومواد و خطرات احتمالی آن‌ها برای سلامتی و محیط‌زیست دارد، جمع‌آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه نشان داد، با وجود این که نانومواد تولیدشده بخشی از زندگی روزمره ما است، اما آگاهی عمومی در مورد ماهیت، ویژگی‌ها و خواص این نانومواد بسیار پایین است. با این حال، سطح آگاهی نسبت به نظرسنجی‌های قبلی افزایش یافته است و انتظار می‌رود در آینده نیز افزایش یابد.

این تحقیق برخی از نگرانی‌ها در مورد ایمنی نانومواد را شناسایی کرده است. با این حال، درک کلی از خطر نانومواد نسبت به سایر فناوری‌های پیشرفته کمتر است.

این نتایج تأیید می‌کند که نگرانی‌ها بیشتر با عدم آگاهی از نانومواد ارتباط دارند. افرادی‌که اطلاعات بیشتری در مورد نانومواد دارند، نگران ایمنی استفاده از آن‌ها در محصولات روزمره نیستند.

بیشتر (۸۷ درصد) پاسخ‌دهندگان این تحقیق می‌خواهند بدانند محصولی که می‌خرند حاوی نانومواد است یا خیر. این اطلاعات می‌تواند مثلاً روی برچسب یا بسته‌بندی درج شود. پاسخ‌دهندگان اظهار داشته‌اند که درج اطلاعات روی برچسب محصول برای مواد غذایی و محصولات مرتبط با غذا، داروها، مواد آرایشی، پوشاک و منسوجات، اسباب بازی‌ها و شوینده‌ها یا محصولات خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

یکی از موارد توصیه شده در این مطالعه، افزایش آگاهی شهروندان اروپایی از نانومواد، از جمله مزایا و خطرات آن‌ها است تا اطمینان حاصل شود که مردم می‌توانند آگاهانه انتخاب کنند. این امر باید از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات و انتقال مزایا و جنبه‌های ایمنی مواد نانو حاصل شود.

توصیه اصلی این تحقیق آن است که این نظرسنجی در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا انجام شود. این طرح نیاز به تحقیقات بیشتر برای تعیین مناسب‌ترین نوع برچسب‌گذاری برای محصولات حاوی نانومواد است.

در این تحقیق عواملی مانند عادات خرید، اعتماد به مسئولان و الزامات برچسب‌گذاری در بین عموم مردم بررسی شده ‌است.

هدف EUON افزایش شفافیت اطلاعات در دسترس مردم در مورد ایمنی و بازارهای مواد نانویی در اتحادیه اروپا است.