آیا نانوواکسن ضدکرونای شرکت مادرنا نسبت به رقبا برتری دارد؟

شرکت فایزر خبری درباره اثربخشی بالای واکسن ضدکرونا خود منتشر کرد. چند روز بعد شرکت مودرنا نیز اطلاعاتی درباره موفقیت واکسن ضدکرونای خود منتشر کرد. اما برخی معتقداند که واکسن شرکت مودرنا در حال حاضر نسبت به واکسن فایزر برتری دارد.

چرا شرکت مادرنا (Moderna) ممکن است در رقابت ساخت واکسن ضدکرونا نسبت به دیگر رقبا دارای برتری باشد؟ پاسخ این سوال در نیاز به سرمایش واکسن‌ها نهفته است.

شرکت مادرنا مدعی است که واکسن پیشنهادی این شرکت می‌تواند در برابر کرونا محافظت ایجاد کند و همچنین می‌تواند به مدت ۳۰ روز در یخچال معمولی نگهداری شود. این در حالی است که واکسن رقیب این شرکت نیاز به سرمایش شدید داشته و باید در یخچال‌های ویژه‌ای نگهداری شود.

این شرکت که به تازگی نتایج کارآزمایی بالینی خود را منتشر کرده، ادعا می‌کند که واکسن این شرکت ۹۴٫۵ درصد موثر است، این در حالی است که شرکت‌های دارویی فایزر و بیونتک تقریبا اثربخشی مشابهی را درباره واکسن پیشنهادی خود گزارش کرده‌اند. هر دو واکسن مبتنی بر mRNA هستند.

هر چند که شرکت مادرنا داده‌ها را به‌صورت کلی منتشر کرده، اما جزئیات بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه داد. به ویژه، این شرکت اطلاعات جمعیتی داوطلبان را در تجزیه و تحلیل موقت به اشتراک گذاشته است.

این داده‌ها شامل تعداد افراد گروه‌های پر خطر، مانند بزرگسالان بالای ۶۵ سال و تنوع نژادی داوطلبان بوده است. همانند شرکت فایزر، شرکت مادرنا نیز اعلام کرده است که در این برنامه به هدف اصلی خود در جلوگیری از عفونت رسیده است.

شاید بزرگترین بمب خبری در مورد این واکسن آن باشد که واکسن شرکت مادرنا در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد (۳۶ تا ۴۶ درجه فارنهایت) به مدت ۳۰ روز قابل نگهداری است. این دمایی است که در یخچال معمولی یا محفظه‌های پر از یخ به راحتی به‌دست می‌آید. این ویژگی ممکن است موجب برتری مادرنا شود چرا که باعث می‌شود در توزیع گسترده در مناطق روستایی و کشورهای کم درآمد چالش کمتری داشته باشد.

در مقابل، واکسن شرکت فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد (منفی ۹۴ درجه فارنهایت) نگهداری شود. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که واکسن فایزر در کشورهای ثروتمند و با امکانات بالا توزیع شود و برای استفاده در کشورهای ضعیف مشکلاتی ایجاد شود.

هفته گذشته، اوگور شاهین، مدیرعامل شرکت بیونتک به رویترز گفته بود که واکسن آن‌ها با یخچال تا پنج روز قابل نگهداری است.

بروس ی. لی، استاد سیاست‌گذاری و مدیریت بهداشت در دانشگاه سیتی نیویورک که زنجیره‌های تأمین واکسن را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «کار با این واکسن شرکت مادرنا آسان‌تر است زیرا شما نیازی به تهیه تجهیزات جدید ندارید. در بسیاری از سطوح زنجیره تامین، یخچال‌های مورد نیاز برای انواع دیگر واکسن‌ها وجود دارد.»

دلیل ماندگاری بیشتر واکسن مادرنا در یخچال‌های معمولی این است که از نانوذرات لیپیدی برای محافظت از اجزاء حساس واکسن استفاده شده ‌است.

این شرکت احتمالاً براساس تجارب کار قبلی خود در استفاده از نانوذرات لیپیدی برای تولید واکسن بیماری‌های عفونی مانند ویروس سنسیسیال تنفسی اقدام به تولید واکسن ضدکرونا کرده است.

هر چند واکسن مادرنا شرایط بهتری نسبت به واکسن فایزر دارد اما هنوز برای قضاوت در مورد این که کدام واکسن برتری دارد، زود است. محققان شرکت فایزر در حال اصلاح فرمولاسیون خود هستند تا از نظر درجه حرارت بتوانند واکسن خود را ارتقاء دهند.