فراخوان ارتقای ستاپ آزمایشگاهی به تجهیز تجاری

اینوتن (InnoTEN) به‌عنوان یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو که متولی اجرای چالش‌های نوآوری است به تازگی چالشی برای ارتقای ستاپ‌های آزمایشگاهی به تجهیزات تجاری راه‌اندازی کرده است. ثبت‌نام این چالش در حال انجام است.

پیشرفت در حوزه فناوری نانو که از اولویت‌های کشور طی سال‌های اخیر به شمار می‌آید، مستلزم توسعه‌ی تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز این حوزه و ایجاد توانمندی برای ساخت می‌باشد. در راستای تحقق این هدف، واحد تجهیزات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با رویکرد حمایت از ایده‌ها و طرح‌های ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط با این حوزه شکل گرفته است. این واحد تلاش دارد تا از طریق پیوند ایده‌ها، طرح‌های نوآورانه و توانمندی‌های صنعتی حوزه فناوری نانو به چرخه تولید، نیازهای مختلف بخش‌های پژوهشی و صنعتی را مرتفع سازد.

در این راستا اینوتن چالشی برای ارتقای ستاپ آزمایشگاهی به تجهیز تجاری را آغاز کرده است. هدف این فراخوان حمایت از ارتقا و تبدیل ستاپ‌های آزمایشگاهی برآمده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی به تجهیز تجاری، به‌دنبال توسعه و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی حوزه فناوری نانو است. از آنجایی که تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو مطابق با استاندارد  ISO/TS 18110 به دو دسته تجهیزات تولید نانومواد (نانوذره، نانوپودر، نانوساختار و …) و تجهیزات مشخصه‌یابی نانومواد (تجهیزاتی که برای تعیین اندازه، مرفولوژی، جنس و فاز جزو نانومتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند) تقسیم می‌شوند، تنها آن دسته از ستاپ‌های آزمایشگاهی مشمول دریافت حمایت می‌شوند که در یکی از دو دسته تجهیز نام برده جای بگیرند.

ملاحظات فنی چالش

  • مطابق با استاندارد موجود در حوزه تجهیزات مرتبط با فناوری نانو قرار گیرد.
  • یک نمونه از ستاپ ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته باشد.
  • فاقد نمونه تجاری‌سازی شده داخلی مشابه باشد.
  • قابلیت ارتقاء و تبدیل شدن به تجهیز تجاری (قابلیت پکیج شدن، دارا بودن اتوماسیون، تکرارپذیری نتایج و …) را داشته باشد. در رابطه با ستاپ‌های تولید نانومواد، مقیاس‌پذیری (قابلیت ارتقا از تولید در مقیاس آزمایشگاهی به نیمه صنعتی و صنعتی) نیز مد نظر قرار می‌گیرد.
  • بازار قابل توجهی داشته باشد و قیمت تمام‌شده تجهیز بتواند با محصول خارجی مشابه رقابت کند.
  • هسته فناور، شرکت ثبت شده (حقوقی) باشد و یا قابلیت ثبت شرکت در آینده را داشته باشد.

در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به‌صورت آنلاین ثبت نمایند.

در پایان مرحله اول (۱۵ اسفند ۹۹) طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.

برگزیدگان مرحله نخست، تا تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۰ فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه تجاری» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند.

در پایان مرحله دوم (تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۰) جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ تجاری ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید