همکاری در پروژه ۶٫۱ میلیون پوندی برای ادغام چند فناوری روی تراشه

کنسرسیومی از چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به‌صورت مشترک روی ایجاد تراشه‌های سیلیکونی که حاوی منابع لیزر نقاط کوانتومی است، همکاری مشترکی را آغاز کردند.

محققان دانشگاه کاردیف کار روی یک برنامه ۶٫۱ میلیون پوندی UKRI-EPSRC را برای تغییر چگونگی دریافت، انتقال و پردازش در تراشه‌های سیلیکونی را آغاز کرده‌اند.

دانشمندان این پروژه با همکاری همتایان خود از دانشگاه‌های کالیفرنیا، کمبریج و ساوتهمپتون قصد دارند مدارهایی را ایجاد کنند که منابع لیزر نقاط کوانتومی روی یک قطعه سیلیکونی قرار داده شوند.

برنامه Quantum Dots on Silicon (QUDOS) به بررسی روش‌های جدیدی برای قرار دادن تمام قطعات مورد نیاز مخابرات نوری با ظرفیت بالا و پردازش سیگنال روی میکروچیپ می‌پردازد.

دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات در قلب زندگی مدرن قرار دارد، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای از این فناوری بهره‌مند هستند. ایجاد این سیستم‌ها به تراز مکانیکی قطعات با دقت کمتر از یک میکرون – نیاز دارد که بسیار دشوار و چالش برانگیز است.

این تیم فناوری‌هایی را برای ادغام اجزای مورد نیاز روی تراشه‌های سیلیکون ابداع کرده‌اند که اتصال داده‌ها‌، سوئیچ‌ها و حسگرها را به هم امکان‌پذیر می‌کند.

پروفسور پیتر اسموتون، مدیر عامل موسسه ترکیبات نیمه‌هادی‌ دانشگاه کاردیف می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که در پروژه QUDOS شریک هستیم. این پروژه گام مهم دیگری در تکامل علوم مواد نیمه‌هادی است. برنامه QUDOS از کار ما در مرکز تولید نیمه‌هادی EPSRC استفاده می‌کند و فعالیت‌های ما در راستای پروژه CSConnected است، پروژه‌ای ۴۳٫۷ میلیون پوندی که برای توسعه اولین خوشه مواد نیمه‌هادی جهان اجرا شده‌ است و بودجه آن از صندوق UKRI تامین شده‌است.»

وی می‌افزاید: «من مشتاقانه منتظر همکاری با همکاران برجسته دانشگاهی از دانشگاه کالیفرنیا، کمبریج، کاردیف و ساوتهمپتون برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر علمی و تبدیل آن‌ها به دستاوردهای صنعتی هستم.»

برنامه QUDOS براساس فعالیت‌های پیشین اعضای این تیم تعریف شده ‌است که در یکی از این کارها اولین لیزرهای طول موج مخابراتی روی بسترهای سیلیکونی قرار داده شده‌ است.