احتمال توقف پرونده شکایت از تولیدکننده نقاط کوانتومی در آمریکا

با تصمیم اداره ثبت اختراع آمریکا مبنی بر بازنگری در پتنت ثبت شده شرکت ناجینگ‌تک، احتمال توقف پرونده شکایت ناجینگ‌تک علیه نانوسیس قوت گرفت. به‌نظر می‌رسد که در این پتنت ناجینگ‌تک مواردی که غیرقابل پتنت شدن است، درج شده که درصورت تایید این موضوع، شکایت ناجینگ‌تک از نانوسیس برای نقض حق مالکیت فکری رد می‌شود.

شرکت نانوسیس (Nanosys) یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید نقاط کوانتومی و مواد نشر دهنده نور، از تصمیم اداره ثبت اختراعات آمریکا به تایید پتنت شماره ۷۱۰۵۰۵۱ خبر داد. پیش از این، شرکت ناجینگ‌تک (NajingTech) علیه شرکت نانوسیس شکایت کرده بود.

شرکت نانوسیس که از سیلیکون‌ولی نشات گرفته در طول دو دهه گذشته روی تولید انواع نقاط کوانتومی کار کرده و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ دانشمند و تکنسین را در اختیار دارد و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نقاط کوانتومی در آمریکا تبدیل شده ‌است. در حال حاضر از محصولات این شرکت در حوزه‌های مختلف نظیر الکترونیک استفاده می‌شود.

ناجینگ‌تک در سال ۲۰۱۱ اقدام به خرید شرکت ان‌ان‌لبز کرد، شرکتی که توسط پروفسور ژیائوگانگ پنگ، از بنیان‌گذاران ناجینگ‌تک تاسیس شده بود. پنگ از اساتید پیشین دانشگاه آرکانساس است. شرکت ان‌ان‌لبز نیز پیش از این حق پتنت ۷۱۰۵۰۵۱ را از دانشگاه آرکانساس خریداری کرده بود، پتنتی که با حمایت مالی بنیاد ملی علم و پول مالیات‌دهندگان آمریکایی توسعه یافته و به ثبت رسیده بود.

در سال ۲۰۱۹ ناجینگ‌تک از شرکت نانوسیس به دلیل نقض قانون مالکیت فکری این پتنت شکایت و تلاش کرد تا بازار نقاط کوانتومی شرکت نانوسیس را نابود کند، شرکتی که می‌توان گفت تنها تولیدکننده نقاط کوانتومی آمریکا است.

در ماه آگوست سال جاری، دادگاه دستور به توقف فرآیند رسیدگی به این پرونده را داد چرا که این دادگاه تصمیم گرفته است تا اعتبار پتنت ۷۱۰۵۰۵۱ را مورد بازبینی قرار دهد، به نظر می‌رسد که بخشی از بندهای قید شده در این پتنت به‌گونه‌ای است که قابل پتنت کردن نبوده است.

جیسون هارتلاو، مدیرعامل شرکت نانوسیس می‌گوید: «این تصمیم دفتر ثبت اختراعات آمریکا می‌تواند موید این مطلب باشد که شرکت ناجینگ‌تک فاقد دارایی معتبر در این پتنت بوده تا بتواند در بازار مالی ما اختلال ایجاد کند. این تصمیم گامی مهم در جهت ختم پرونده شکایت بر علیه ما است. فناوری که ما از آن استفاده می‌کنیم از پیشینه‌ای برخوردار است که در آن مراکز تحقیقاتی نظیر موسسه فناوری ماساچوست و آزمایشگاه ملی برکلی در توسعه این فناوری سهیم بوده‌اند. ما مجوز استفاده از این فناوری را از این مراکز خریداری کرده‌ایم و برای استفاده از این فناوری هزینه عادلانه‌ای را به این مراکز پرداخت کرده‌ایم.