تولید رنگ بدنه لوکوموتیو با خاصیت جاذب صوت و حرارت

شرکت مهندسین شیمیایی و رنگ‌سازی نیلی فام ری رنگ‌های نانویی برای استفاده در بدنه لوکوموتیو تولید می‌کند که خاصیت جاذب صوت (در محدوده فرکانس هزار هزتر) و حرارت دارد. این شرکت تاکنون با شرکت واگن پارس، شرکت واگن‌سازی تهران، گروه صنعتی پلور سبز و توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) همکاری داشته است.

شرکت مهندسین شیمیایی و رنگ سازی نیلی فام انواع مختلف رنگ‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کند. تا کنون محصولات مختلف این شرکت به کشورهایی نظیر استرالیا، لبنان و عراق صادر شده است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، محصولات شرکت مهندسین شیمیایی و رنگ سازی نیلی فام تاکنون توسط قریب به ۹۰۰ مشتری استفاده شده است.

یکی از روش‌های جلوگیری از اتلاف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، استفاده از عایق‌کاری سطوح مختلف ساختمانی و تجهیزات است. از طرفی به منظور جلوگیری از مزاحمت توسط صداهای ایجاد شده در اتاق‌های کناری یا فوقانی ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی، همچنین در کشتی‌، قطار وخودرو، ممانعت از انتقال صدا در طراحی و ساخت اهمیت زیادی دارد.

رنگ‌های عایق صدا به گونه ای طراحی شده‌اند که با ضخامت بسیار کم اعمال می‌شوند اما قدرت سرکوب کردن دامنه وسیعی از ارتعاشات را دارند. مزیت دیگر این نوع پوشش‌ها ضخامت و دانستیه کم پوشش است که موجب می‌شود بار مرده کمتری بر سازه اعمال شده و فضای کمتری را اشغال کند. این موضوع در صنایع کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی عامل بسیار مهمی به حساب می‌آید.

از آنجایی که این پوشش از جنس رزینی الاستومری است نقش حفاظتی نیز ایفا می‌کند و از فلزات در مقابل شرایط جوی محافظت می‌نماید. امروزه با توسعه نانوپوشش عایق حرارتی، می‌توان بهبود ممانعت از اتلاف انرژی را تا حد قابل قبولی به دست آورد. از طرفی ممانعت همزمان از عبور صوت از مزایای این پوشش‌ها است که به علت حضور ذرات نانو در ساختار پوشش این ویژگی به‌وجود آمده است. نانوذرات موجود در پوشش‌های نانویی، با جذب بخشی از طیف‌های تابش و بازتابش نور خورشید، همچنین انحراف صوت، نقش عایق را به خوبی ایفا می‌کنند.

از مزیت‌های این محصول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • محصول از رزین آکریلیکی بر پایه آب به همراه فیلرهای معدنی متخلخل و مواد آلومینیوم‌دار ساخته شده است.
  • دوستدار طبیعت و غیرسمی
  • مقاوم در برابر حرارت و صوت (ضریب میرائی بالا)
  • اشتعال پذیری کم و مقاوم در برابر رطوبت
  • ضخامت کم
  • چسبندگی مناسب به سطوح فولاد کربنی و فولاد زنگ نزن و آلومینیم آندایز شده
  • ارزان، اجرای آسان، خشک شدن سریع

شرکت مهندسی نیلی فام ری با بیش از ۱۰ سال تجربه در تولید و اجرای رنگ‌های صنعتی ساختمانی و پوشش‌های نانو افق نگاه خویش را معطوف به دستیابی به بازارهای بین‌المللی و رقابت با محصولات مشابه برون‌مرزی نموده ‌است. کارخانه این شرکت واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد، از سال ۱۳۸۵ اقدام به تولید نانوپوشش‌هایی با خواص منحصر به‌فرد نموده‌ است که در این میان محصولات Nano fam SH ،Nano fam WP،Nano fam SC و Nano fam TI به تولید انبوه رسیده ‌است.  NanoFam SC یک پوشش خود تمیز شونده‌ی شفاف است که با بهره‌گیری از خاصیت فوتوکاتالیستی تیتانیم و نیز فناوری نانو طراحی و عرضه شده است. در حضور نور، این فوتوکاتالیست قادر به تجزیه آلاینده‌های محیطی خواهد بود. علاوه بر آن، به‌دلیل عدم چسبندگی این مواد بر روی سطح، باقیمانده آلاینده‌ها نیز به راحتی و به وسیله بارش باران از روی سطح زدوده می‌شوند.