ویروس کرونا در بسته‌بندی‌های مواد غذایی از بین می‌روند

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسته‌بندی ارائه شده توسط شرکت الپز (Alpes) که حاوی نانومواد است، می‌تواند نقش به‌سزایی در حذف ویروس کرونا از محصولات غذایی داشته باشد.

نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوعی فیلم پلاستیکی قابل انعطاف و شفاف (از جنس پی وی سی) می‌تواند در بسته‌بندی گوشت، میوه و سایر مواد غذایی استفاده شده و از آن‌ها محافظت کند. این فناوری می‌تواند محصولات غذایی را از گزند ویروس کرونا که مسئول شیوع کرونا در سراسر جهان است، حفظ کند.

این محصول نانویی که توسط تولیدکننده پلاستیک برزیل، یعنی شرکت الپز (Alpes) تولید و به بازار عرضه شده، حاوی نانوذرات نقره و سیلیس است و لیسانس این فناوری از شرکت Nanox، که توسعه دهنده این فناوری است، خریداری شده ‌است.

در آزمایش‌های انجام شده در موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائو پائولو (ICB-USP)، این فیلم پی وی سی قادر به حذف ۷۹٫۹ درصد از ویروس کرونا در سه دقیقه و ۹۹٫۹۹ درصد آن‌ها در مدت زمان ۱۵ دقیقه است.

لوسیو فرینتاس جونیور نویسنده تحقیقی در این مورد از موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو می‌گوید: «از بین بردن ویروس کرونا توسط این مواد بسیار موثر و سریع بوده است.»

فرینتاس می‌افزاید: «از زمان شروع بیماری کرونا در سراسر جهان تاکنون، این محصول کاربردی کاملاً متفاوت از بیش از ۴۰ محصولی که برای مقابله با ویروس کرونا تولید و مورد آزمایش قرار گرفته دارد.»

این فیلم براساس استاندارد ISO 21702: 2019 مورد آزمایش قرار گرفته است؛ ISO 21702: 2019 استاندارد فنی حاکم بر اندازه‌گیری فعالیت ضدویروسی روی پلاستیک و سایر سطوح غیر متخلخل است.

در این آزمایش‌ها نمونه‌هایی از محصول با/بدون نانوذرات سیلیس نقره در مدت زمان متفاوتی در تماس مستقیم با ویروس کرونا قرار داده داشته است.

پس از دوره‌های زمانی تعیین شده‌، ذرات ویروسی موجود در مواد غذایی برداشته و در تماس با سلول‌ها قرار گرفتند تا میزان عفونت و تکثیر اندازه‌گیری شود.

سلول‌های مورد آزمایش در این پروژه از کلیه میمون آفریقایی مشتق شده‌ است. نتایج نشان می‌دهد که این فیلم نقش موثری در کاهش ویروس کرونا داشته است.

به اعتقاد محققان، استفاده از این فیلم‌ها در بسته‌بندی‌ها با توجه به این که بعد از ۱۵ دقیقه می‌تواند نزدیک به ۱۰۰ درصد از ویروس کرونا را از بین ببرد، بسیار رضایت‌بخش است و می‌تواند کمک زیادی به ایمنی مواد غذایی کند.