بررسی ایمنی کرم‌های ضدآفتابی که حاوی نانوذرات هستند

سه نوع کرم رایج در بازار توسط محققان بررسی شد تا میزان ایمنی مصرف‌کننده این کرم‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج نشان داد که میزان نانوذراتی که در معرض بدن کاربر قرار می‌گیرد از حد مجاز بسیار کمتر است.

براساس تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که در مجله Aerosol Science and Engineering منتشر شده‌است، افراد می‌توانند از کرم‌های ضدآفتاب آئروسل پایه معدنی استفاده کنند بدون اینکه نگران قرار گرفتن در معرض سطوح خطرناک نانوذرات یا سایر ذرات قابل تنفس باشند.

یافته‌های تیم تحقیقاتی به سرپرستی جرمی گرناند، دانشیار بهداشت و ایمنی صنایع، نتیجه آزمایش‌هایی است که با استفاده از سه کرم ضدآفتاب آئروسل که معمولاً در قفسه‌های فروشگاه یافت می‌شود، انجام شده‌ است.

تیم گرندن، روند استفاده برای کسی که مقدار توصیه شده ضدآفتاب را استفاده کرده، شبیه‌سازی کردند و براساس این داده تجزیه و تحلیل خود را انجام دادند. آن‌ها ضدآفتاب‌های پایه معدنی با دی‌اکسید سیلیسیم، اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم را به‌عنوان ماده موثر ضدآفتاب‌های شیمیایی انتخاب کردند زیرا این موارد بیشتر برای کودکان توصیه می‌شوند و اجزاء آن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده بی‌خطر اعلام شده است.

گرناند می‌گوید: «ما آنچه را که بدترین سناریو است در نظر گرفتیم و آزمایش را برای کسی که بعد از استفاده از ضدآفتاب در معرض نانو‌ذرات آئروسل قرار گرفته، شبیه‌سازی کردیم. این سناریو شبیه حالتی است که شخصی نانوذرات آئروسل را به بازوان خود بمالد.»

هدف از این تحقیق، تعیین اندازه و غلظت ذرات آئروسل در یک منطقه تنفسی برای کاربر بود و تعیین اینکه آیا این عوامل خطرات بالقوه سلامتی ایجاد می‌کنند یا خیر.

این تیم نانوذرات بسیار اندکی یافتند که مقادیر آن صدها برابر کمتر از حد مجاز قرارگیری در معرض ایمنی و بهداشت شغلی بود. گرناند می‌گوید: «مطالعات قبلی که به خطرناک بودن قرار گرفتن در معرض ذرات نانو اشاره داشتند، به جای آزمایش‌های میدانی به تجزیه و تحلیل محتویات متکی بودند. FDA مطالعه‌ای در مورد ایمنی ضدآفتاب‌ها را در سال ۲۰۱۹ به پایان رسانده است.»

هر چند که گرناند تنها سه محصول را مورد مطالعه قرار داده است، اما به گفته وی بعید است محصولات دیگر مقادیر بسیار متفاوتی از نانوذرات را تولید کنند. محققان دریافتند که هر سه محصول از نظر نانوذرات آئروسل تولید شده مشابه هستند.