نانودارویی که قرار است شوک‌های سپتیکی را درمان کند

نیروی دریایی آمریکا با اعطاء ۵٫۳ میلیون دلار به شرکت ویواسل بایو قصد دارد به این شرکت کمک کند تا فناوری نانوذرات فسفولیپید را برای کمک به درمان شوک‌های سپتیکی به کار گیرد.

شرکت ویواسل بایو (Vivacelle Bio) مبلغ ۵٫۳ میلیون دلار جایزه از نیروی دریایی آمریکا برای آزمایش بالینی روی دارویی موسوم بهVBI-S برای درمان هیپوولمیای شوک سپتیک ناشی از کووید ۱۹ یا سایر عوامل بیماری‌زا دریافت می‌کند.

ویواسل بایو به‌تازگی اعلام کرده است که وزارت دفاع ۵٫۳ میلیون دلار برای آزمایش بالینی VBI-S، به این شرکت اعطا کرده است، دارویی که به‌صورت مایع بوده و از طریق وریدی تزریق شده و مبتنی بر فناوری نانوذرات فسفولیپید ویواسل بایو است.

در حدود ۲۷۰،۰۰۰ نفر در آمریکا و ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان سالانه بر اثر شوک سپتیک جان خود را از دست می‌دهند. هفتاد درصد مرگ ناشی از ویروس کووید ۱۹ نیز به‌دلیل شوک سپتیک است. این نانوداروی شرکت ویواسل بایو به احتمال زیاد روی بالا بردن فشار خون تا سطحی مجاز و بهبود اکسیژن رسانی در مراحل اولیه و حتی اواخر شوک سپتیک تمرکز دارد.

بخش اول فاز دوم کارآزمایی بالینی روی این دارو انجام شده و با این حمایت مالی قرار است بخش دوم فاز دوم و همچنین فاز سوم کارآزمایی بالینی این نانودارو انجام شود.

این جایزه به نمایندگی از مرکز تحقیقات پزشکی نیروی دریایی (NMRC) تحت کنسرسیوم کارآفرینان فناوری پزشکی (MTEC) به این شرکت اعطا می‌شود. MTEC یک کنسرسیوم فناوری زیست‌پزشکی بوده که براساس توافق‌نامه تراکنش (OTA) با فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا (USAMRDC) همکاری می‌کند. این جایزه با عنوان «نانوذرات فسفولیپید در درمان شوک سپتیک» تایید و تصویب شده ‌است.

کاتبرت سیمپکینز، جراح و فارغ‌التحصیل دانشکده پزشکی هاروارد که بنیان‌گذار ویواسل بایو است می‌گوید: «VBI-S یک فناوری جدید با قابلیت ایجاد تحول در فناوری‌های رایج است. من نزدیک به ۴۰ سال است که در مورد شوک سپتیک تحقیق می‌کنم. سرانجام آنچه را که من و دیگران در تمام این مدت دنبال آن بوده‌ایم در قالب این شرکت به‌دست آوردیم. ما اکنون فناوری در اختیار داریم که برای نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج بیماران قابل استفاده است. من از نیروی دریایی سپاسگزارم که فرصتی را برای پیشرفت این فناوری در اختیار ما قرار داد.»

هارون دی‌شیلد، مدیرعامل شرکت ویواسل بایو می‌گوید: «این حمایت مالی اهمیت بالینی زیادی برای توسعه داروی VBI-S و توسعه کسب و کار شرکت ویواسل بایو دارد. ما آماده هستیم تا از فناوری ‌نانو برای تامین نیازهای درمانی و کمک به جان انسان‌ها استفاده کنیم.»

ویواسل بایو یک شرکت زیست‌دارویی است که محصولات مبتنی بر فناوری نانو فسفولیپید را برای کمک به افرادی که در جنگ یا تصادفات آسیب دیده‌اند توسعه می‌دهد.