رولزرویس از فناوری ‌نانو در موتورهای الکتریکی استفاده می‌کند

شرکت پاراگراف در قالب یک پروژه همکاری مشترک به دنبال توسعه فناوری است که به شرکت رولزرویس امکان می‌دهد تا از فناوری ‌نانو در موتورهای الکتریکی خود استفاده کند.

شرکت پاراگراف (Paragraf)، که در توسعه و ساخت حسگرها و دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر گرافن پیشرو است، در تلاش است تا با اجرای یک زنجیره تأمین حسگرهای اثر حال (Hall-Effect) گرافنی به تحقق رویای به کارگیری این نوع حسگرها در صنعت کمک کند.

این پروژه که به نام High-T خوانده می‌شود، از چالش تحقیق و نوآوری بریتانیا (UKRI) نشات گرفته است که در آن شرکت پاراگراف، رولزرویس، TT الکترونیک و شرکت کاتاپول اپلیکیشنز سمیکانداکتور کامپاند (CSA کاتاپول) به گرد هم آمده‌اند تا اقدام به توسعه صنعتی فناوری ‌نانو کنند.

این کنسرسیوم قرار است نشان دهد که چگونه حسگرهای اثر حال مبتنی بر گرافن می‌توانند در دماهای بالا به‌طور قابل اعتماد کار کنند و زمینه را برای موتورهای الکتریکی کارآمدتر در صنعت هوافضا و فراتر از آن هموار کنند.

حسگرهای اثر هال نقش مهمی در نظارت بر سطح جریان و میدان‌های مغناطیسی PEMD دارند، که این موضوع برای نظارت بر مصرف انرژی خودرو و سرعت و موقعیت دستگاه بسیار مهم است.

به کارگیری حسگرهای متداول سیلیکون هال به محیط‌هایی با دمای زیر ۱۵۰ درجه سانتیگراد و فرکانس‌های کمتر از ۱۰۰ کیلوهرتز محدود می‌شود که می‌تواند طراحی سیستم‌ها را محدود کند.

پروژه High-T با هدف اثبات اینکه حسگرهای اثر هال مبتنی بر گرافن به‌طور قابل اعتماد تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد و حتی احتمالا در دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد کار می‌کنند، اجرا می‌شود. این پروژه به طراحان اجازه می‌دهد تا این حسگرها را در محفظه دستگاه نصب کنند؛ بنابراین، وجود این نوع حسگرها قابلیت‌های بسیار زیادی به طراحان می‌دهد و انعطاف‌پذیری بیشتری را در طراحی تجهیزات جدید PEMD فراهم می‌کند.

ایوری جیونی، بنیان‌گذار شرکت پاراگراف می‌گوید: «ما مفتخریم که در این پروژه پیشگام شرکت می‌کنیم که امیدوارم منجر به کارایی بهتر موتورهای الکتریکی شود و به تسریع در توسعه وسایل نقلیه و هواپیماهای الکترونیکی کمک کند. قبلا نشان دادیم که حسگرهای اثر هال گرافنی ما دارای خصوصیات برودتی منحصر به فردی هستند؛ بنابراین، مقاومت آن‌ها در برابر درجه حرارت بالا به اثبات رسیده است.»

پاراگراف به‌عنوان یکی از اعضای اصلی پروژه High-T  قرار است تا حسگرهای اثر هال گرافنی را به‌صورت سفارشی برای ادغام در سیستم‌های دو شرکت رولزرویس و TT الکترونیک طراحی و تولید کند.

High-T پروژه‌ای است که در ژوئیه سال ۲۰۲۰ آغاز به‌کار کرده و اکنون به‌مدت یک‌سال است که ادامه دارد. بودجه این پروژه توسط بنیاد تحقیقات و نوآوری بریتانیا تأمین می‌شود.