توسعه تجاری اسپری ضدعفونی‌کننده‌ای که چند روز ماندگار است

شرکت نوپای کیسمت تکنولوژیز در حال توسعه و تجاری‌سازی اسپری ضدعفونی‌کننده‌ای است که در آن از نانوذرات استفاده شده ‌است. این اسپری می‌تواند مدت طولانی روی سطح باقی مانده و اثربخش باشد و در عین حال به سرعت ویروس‌ها را از بین می‌برد.

یکی از روش‌های تمیز کردن سطوح، استفاده از مواد تمیزکننده تجاری است. برای این که این محصولات موثر باشند باید به شکل صحیح و مکررا مورد استفاده قرار گیرند. آیا راه دیگری برای از بردن آلودگی از سطح وجود دارد؟

شیوع ویروس کرونا موجب شده تا ما با دقت بیشتری چک کنیم که در طول روز چه سطوحی را لمس می‌کنیم. کریستینا دریک مدیرعامل شرکت کیسمت تکنولوژیز (Kismet Technologies) می‌گوید: «من به یک فروشگاه موادغذایی محلی رفتم و دیدم که یک کارمند با احتیاط کامل ماده ضدعفونی‌کننده را روی یک سطح اسپری می‌کند و بلافاصله نیز آن را پاک می‌کرد. بنابراین واکنش اولیه من این بود که آن سطح ضدعفونی نشده ‌است.»

دانشمندان می‌گویند زمان لازم برای تمیز کردن یک سطح با استفاده از دستمال مرطوب یا اسپری ضدعفونی‌کننده، از چهار تا ده دقیقه است.

گریفیت پارکس، دارای دکترای تخصصی ویروس‌شناسی از کالج پزشکی UCF می گوید: «موادی مانند اتانول یا برخی موارد دیگر که ویروس را از بین می‌برند، روی سطح طولانی مدت دوام ندارند.»

این بدان معنا است که برای تمیز ماندن سطح در برابر آلودگی ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا، باید سطح را بارها و بارها پاک کرد.

به‌همین دلیل، کریستینا دریک در حال توسعه اسپری ضدعفونی‌کننده با ماندگاری طولانی است که می‌تواند با استفاده از نانوذرات اکسید سریم آلودگی‌های ویروسی را در کمتر از ۳۰ ثانیه از بین ببرد و در عین حال ساعت‌ها یا حتی روزها اثربخشی آن تداوم داشته باشد.

برای توسعه این اسپری ضدویروس، این تیم تحقیقاتی ابتدا نانوذرات را در مایعی معلق می‌کند تا بتوان آن را اسپری کرد. پژوهشگران اطمینان حاصل کردند که یک‌بار اسپری کردن این محلول روی سطح، منجر به تولید فیلمی روی سطح شده و به‌طور مداوم این فیلم نیز بازسازی می‌شود. این گروه در ادامه اقدام به آزمایش این محلول اسپری در برابر ویروس‌های متعدد و تأیید ایمن بودن آن کردند.

سدیپتا سیل، دکترای مهندس علوم مواد از دانشگاه فلوریدا مرکزی می‌گوید: «ساخت این اسپری جهشی بزرگ در حوزه تولید مواد ضدعفونی‌کننده است.»

دریک و همکارانش شرکت خصوصی به نام کیسمت تکنولوژیز را برای توسعه بیشتر و بازاریابی این ضدعفونی‌کننده جدید تاسیس کردند که با همکاری دکتر سیل، متخصص در نانوذرات اکسید سریم، روی توسعه این فناوری کار می‌کنند. پیش از این نانوذرات اکسید سریم در طیف وسیعی از روش‌های درمانی از بهبود زخم‌های دیابتی گرفته تا کاهش آسیب ناشی از پرتو استفاده شده‌ است.