ثبت پتنتی برای استفاده از نانوذرات در ساخت واکسن ضدکرونا

یوفوواکس اعلام کرد که پتنت مربوط به فناوری ساخت آنتی‌ژن بهینه شدن به‌منظور تولید واکسن ضدکرونا به ثبت رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که میانه‌های سال آینده میلادی، کارآزمایی‌ها روی این واکسن آغاز شود.

شرکت یوفوواکس (Ufovax)، یک شرکت زیست‌فناوری است که روی واکسن مبتنی بر نانوذرات روتئین خودآرای تک‌جزئی (۱c-SA p NP) کار می‌کند. این واکسن توسط جیانگ ژو دانشیار مرکز تحقیقاتی اسکریپس ابداع شده ‌است.

فرآیند ثبت این پتنت با عنوان «ایمنی‌سازهای پروتئین سنبله ویروس کرونا و واکسن‌های مرتبط» توسط موسسه اسکریپس در تاریخ ۲۹ ژوئن سال جاری آغاز شده ‌است.

شرکت یوفوواکس در راستای توسعه دامنه مالکیت فکری خود، اقدام به ثبت این پتنت جدید کرده قرار است از این فناوری برای طراحی آنتی‌ژن بهینه به‌منظور مقابله با ویروس کرونا است.

در اوایل سال جاری در مقاله‌ای که محققان به چاپ رساندند، یک مطالعه سیستماتیک روی طراحی پنج آنتی‌ژن انجام شده که در آن پاسخ واکسن در موش‌ها نیز ارزیابی شده بود. با استفاده از جهش محبوب S2P تنها روی اسپایک، آنتی‌ژن سنبله (S2GΔHR2) بهینه شده طراحی شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. یکی از اشکال این آنتی‌ژن نسبت به دیگر گزینه‌ها پاسخ‌ قوی‌تر آنتی‌بادی را ایجاد کرد به طوری که در این نمونه تولید آنتی‌بادی ۷ برابرا بیشتر انجام شد.

فناوری سنبله بهینه‌سازی شده که اکنون پتنت آن به ثبت رسیده است.

جی لی، مدیرعامل شرکت یوفوواکس می‌گوید: «ما از بررسی سریع این درخواست ثبت اختراع کاملاً هیجان‌زده هستیم. این موضوع منحصر به فرد بودن طرح‌های ما را نشان داده و به ما انگیزه می‌دهد که بی‌وقفه به‌کار خود ادامه دهیم تا واکسن نسل بعدی را توسعه دهیم.»

انتظار می‌رود که آزمایش بالینی فاز I / II در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز شود. ژو می‌گوید: «ثبت این اختراع در یک بازه زمانی کوتاه بسیار خوشحال‌کننده است. رویکرد ما هم نوآورانه و هم قوی است و امیدواریم که این گزینه ساخت واکسن ضدکرونا نیز طی ماه‌های آینده با همان سرعت پیشرفت کند.»

یوفوواکس یک شرکت خصوصی فعال در حوزه زیست‌فناوری است که در حال حاضر روی تولید واکسن‌های نانوذرات پروتئینی برای بیماری‌های عفونی متمرکز است. این شرکت دارای هشت واکسن در مرحله توسعه پیش بالینی است.