مادرنا در حال تقویت زنجیره تامین و تولید واکسن ضدکرونا است

با انعقاد قراردادهایی، شرکت مادرنا در حال تقویت زنجیره تامین، تولید و توزیع واکسن ضدکرونا است. به نظر می‌رسد نیمی از ظرفیت تولید شرکت مادرنا به شرکت‌های خارج از آمریکا سپرده شده باشد.

شرکت مادرنا (Moderna) اطمینان دارد که زنجیره‌های توزیع و پخش این شرکت به اندازه کافی قوی هستند که بتواند واکسن ضدکرونای خود را به خوبی پشتیبانی کند.

واکسن ضدکرونای این شرکت موسوم به mRNA-1273 حاوی رشته‌های mRNA برای تولید پروتئین سنبله SARS-CoV-2 است که درون یک نانوذره لیپیدی قرار داده شده‌ است. این واکسن در کنار واکسن‌های شرکت فایزر و استرازنکا، به‌عنوان یکی از بهترین امیدها برای مقابله با بیماری کرونا قلمداد می‌شود.

نتایج کارآزمایی بالینی ماه نوامبر نشان می‌دهد که این واکسن قادر است با اثربخشی بالا ۹۴ درصد محافظت از افراد در برابر SARS-CoV-2 را انجام دهد.

اما طبق گفته مدیرعامل این شرکت، استفان هوگ، در شرکت مادرنا، خوشحالی از این نتایج دلگرم‌کننده به سرعت به نگرانی در مورد تولید و توزیع تبدیل شد.

هوگ می‌گوید: «خوشحالی اثربخش بودن واکسن در ما به سرعت رنگ باخت و تبدیل به نگرانی شد. آنچه اکنون برای ما مهم است این واقعیت است که مطمئن شویم می‌توانیم این واکسن را به سرعت تولید و توزیع کنیم. بنابراین در عرض چند دقیقه، لحظات شاد ما به اضطراب تبدیل شد. من فکر می‌کنم همه ما در حال حاضر تمام هفت روز هفته را تمام وقت کار می‌کنیم و احتمالاً سال آینده نیز مجبوریم به همین شکل کار کنیم.»

شرکت مادرنا به‌طور موازی با تولید واکسن، روی یک شبکه تولید نیز کار کرده است. این قرارداد در ماه مه با لونزا امضا شده و این دو شرکت توافق کرده‌اند تا تولید این محصول را در سایت‌های آمریکا و سوئیس انجام دهند.

هوگ می‌افزاید: «۵۰ درصد ظرفیت ما داخلی و ۵۰ درصد فرآیند تولید در خارج انجام خواهد شد. قسمت خارجی آن در شرکت لونزا انجام خواهد شد. به این ترتیب ما به نوعی زنجیره‌های تأمین و تولید را راه‌اندازی کرده‌ایم.»

شرکت مادرنا تاکنون جزئیات تولید و عرضه این نانوذرات لیپیدی (LNP) را فاش نکرده است اما به نظر می‌رسد که این شرکت چند قرارداد با تولیدکنندگان مختلف به‌منظور تولید واکسن ضدکرونا امضا کرده است.

هوگ می‌گوید: «تولید در یک مکان انجام نمی‌شود. دلیل این موضوع واضح است، چون شما نمی‌خواهید خطر تک منبع بودن را در کسب و کار خود داشته باشید.»

یکی از تفاوت‌های واکسن این شرکت با واکسن شرکت فایزر در دمای نگهداری آن است؛ به گفته هوگ واکسن این شرکت در یخچال‌های نگهدارنده بستنی و شیر قابل نگهداری است و نیاز به زیرساخت ویژه‌ای ندارد.