توسعه کسب و کار در حوزه تجهیزات تولید نانوذرات لیپیدی

یکی از شرکت‌های آلمانی با توجه به نیاز بازار به نانوذرات لیپیدی، کسب و کار خود را در بخش تولید این تجهیزات گسترش داده است. با توجه به استفاده از نانوذرات لیپیدی در تولید واکسن ضدکرونا، این نانوذرات به ترکیبات بسیار مهمی در صنعت دارو و واکسن تبدیل شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت کناور (KNAUER) در حال گسترش فعالیت‌های تجاری خود در زمینه تجهیزات تولید نانوذرات لیپیدی است.

با انتشار خبرهایی درباره تولید واکسن‌های مبتنی بر mRNA علیه ویروس کرونا، نانوذرات لیپیدی (LNP) به‌عنوان یک ماده رهایش مناسب جایگاه خود را در بازار به اثبات رسانده است. نانوذرات لیپیدی قادرند تا مواد ظریف و شکننده را کپسوله کرده و از آن محافظت کنند. با این کار ترکیبات مختلف حساس اجازه انتقال به سلول‌های هدف در بدن انسان را خواهند داشت. می‌توان گفت که این اولین استفاده گسترده از mRNA و نانوذرات لیپیدی در تاریخ واکسیناسیون است.

شرکت کناور در برلین، در حوزه تولید ابزار آزمایشگاهی با فناوری بالا که بیشتر به‌دلیل توسعه و فروش سیستم کروماتوگرافی مایع خود شهرت دارد، تجهیزات تولید نانوذرات لیپیدی دارویی را نیز تولید می‌کند. توسعه این تجهیزات با ترکیب تخصص شرکت کناور و مهندسی سیستم‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر شده ‌است.

توسعه محصولات جدید و امیدوارکننده در پزشکی، داروسازی موجب شده تا مواد اولیه مورد استفاده در این محصولات به‌طور فزاینده‌ای پیچیده شود و چالش‌های جدیدی را با خود به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، الیگونوکلئوتیدها بسیار حساس بوده و به سرعت در بدن تخریب می‌شوند.

نانوذرات لیپیدی نشان داده‌اند که می‌توانند گزینه‌ای مناسب و پایدار برای تجویز مواد موثر مانند RNA ، mRNA ، siRNA یا API‌های مبتنی بر DNA باشند. این نوع APIها و بهینه‌سازی فناوری رهایش درون سلول‌های هدف، یک زمینه تحقیقاتی بسیار جالب توجه است.

فناوری مخلوط‌کردن جت شرکت کناور عملکرد شرکت‌های دارویی را برای تولید محصولات دارویی در مقیاس بزرگ و کوچک از نانوذرات لیپیدی ارتقا می‌دهد. این سازنده تجهیزات، اقدام به تولید دستگاه‌های رومیزی کوچک برای استفاده در بخش تحقیق و توسعه کرده است، همچنین از این تجهیزات می‌توان برای تثبیت جایگاه نانوذرات لیپیدی در صنعت دارو استفاده کرد.

سامانه‌های تولیدی این شرکت که به آن‌ها IJM skids (impingement jet mixing) نیز گفته می‌شود، طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند تا نیازهای مشتری را برآورده کنند. نصب این سیستم در اتاق‌های تمیز (کلاس c) با موفقیت انجام شده‌ است. این سیستم‌ها به تمام رابط‌های لازم برای ادغام در سیستم‌های PLC (کنترلرهای منطقی قابل برنامه‌ریزی) مشتری مجهز شده‌اند.

لیلیت آواگیان، مدیر توسعه کسب و کار کناور می‌گوید: «خوشحالم که امسال توانسته‌ایم همه سیستم‌های تولید واکسن را به موقع تحویل دهیم. این باعث افتخار تیم ما است که از این طریق در مسیر مبارزه با کووید ۱۹ کمک می‌کنیم.»