ارزیابی باتری‌های نانویی برای خودروهای الکتریکی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده کاتدهای باتری یون لیتیم از ارزیابی نانومواد تولیدی این شرکت توسط خودروسازان به‌منظور استفاده در خودروهای الکتریکی، خبر داد.

شرکت نانو وان (Nano One) اعلام کرد که با شرکت بزرگ خودروسازی جهانی توافق‌نامه ارزیابی کاتد امضاء می‌کند. دن بلوندال، مدیرعامل این شرکت، به تازگی اعلام کرده که با یکی از خودروسازان چند ملیتی مستقر در آمریکا برای ارزیابی مواد مورد استفاده در کاتد که توسط نانو وان تولید می‌شود، قراردادی را امضا کرده است. این مواد قرار است برای باتری‌های یون لیتیوم خودرو استفاده شود.

هموتال بن باسات، معاون توسعه تجارت نانو وان گفت: «هدف این پروژه، ارزیابی عملکرد و منافع تجاری فناوری است که توسط شرکت نانو وان توسعه داده شده و به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. این فناوری مربوط به ترکیبی می‌شود که برای استفاده در کاتد باتری‌ها طراحی شده و ساختار آن‌ها غنی از نیکل بوده و فاقد کبالت است و می‌تواند در خودروهای الکتریکی استفاده شود.»

وی می‌افزاید:«این توافقنامه به تلاش‌هایی که از اوایل سال جاری آغاز شده و نانو وان را با صنعت خودروسازی همسو می‌کند، رسمیت می‌بخشد. اینها گام‌های اساسی در توسعه یک رابطه بلند مدت است.»

در فرآیند One-Pot شرکت نانو وان، پودرهای کاتدی تک بلوری با دوام بالا و پوشش‌های محافظتی به‌طور هم‌زمان و مستقیم از نمک‌های فلزی بدون سولفات و کربنات لیتیوم ایجاد می‌شود. این یک فرآیند سازگار با محیط‌زیست است که از آب محدودی استفاده کرده و هیچ پسماندی ایجاد نمی‌کند.

بلوندال می‌گوید: «ما یک شرکت پیشرو در حوزه تامین مواد مورد استفاده در خودروهای الکرتیکی هستیم، هدف ما توسعه این رابطه به یک توافق تجاری بلند مدت است. ما از موقعیت‌های راهبردی بسیار خوبی برخوردار هستیم.»

این شرکت چندی پیش اعلام کرد که با موفقیت یک باتری لیتیوم-یونی با ولتاژ بالا و با عمر چرخه عمر قابل توجه ساخته است. این شرکت در حال حاضر باتری ساخته که در آن از فرآیند One Pot لیتیوم نیکل منگنز (LMN) استفاده شده‌‌است. جدیدترین باتری این شرکت توسط تعدادی از شرکت‌های خودروساز در حال آزمایش است. شرکت‌هایی که نام آن‌ها فاش نشده‌‌ است. این باتری‌ها به نرخ بالای شارژ و تخلیه دست پیدا کرده و ۹۰۰ چرخه شارژ/دشارژ را تجربه کرده‌اند. فناوری پتنت شده شرکت نانو وان این پتانسیل را دارد که نیاز به مواد اولیه فلزی به شکل سولفات را کاهش داده و همچنین یک مرحله تصفیه گران قیمت و جریان پسماند سولفات را در تولید کاتد حذف کند.

شرکت نانو وان فناوری انحصاری تولید ارزان قیمت مواد کاتدی باتری لیتیوم یون با کاربرد بالا را در اختیار دارد که در خودروهای الکتریکی، ادوات ذخیره‌کننده انرژی و وسایل الکترونیکی مصرفی قابل استفاده است. این شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری درازمدت است. نانو وان همچنین در تلاش است تا درون زنجیره‌های تأمین مواد لازم برای تولید باتری در جهان، فرصت‌هایی را برای فناوری خود ایجاد کند.