تبدیل تلفن ‌هوشمند به ابزار تشخیص ویروس و باکتری

محققان با توسعه فناوری جدیدی، امکان استفاده از تلفن همراه برای تشخیص ویروس و باکتری را فراهم کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از چاپ سه‌بعدی میکروسکوپ کوچکی را ساختند که به تلفن همراه متصل می‌شود و فرآیند شناسایی را انجام می‌دهد.

آیا می‌توان تلفن‌های هوشمند را به میکروسکوپ برای شناسایی ویروس تبدیل نمود؟ یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که بله چنین کاری قابل انجام است.

در حال حاضر بسیاری از مردم از تلفن‌های هوشمند برای اهداف سرگرمی و تفریح استفاده می‌کنند اما یک استاد دانشگاه فکر می‌کند که تلفن‌های هوشمند باید برای اهداف مهم‌تری استفاده شوند. وی معتقد است که می‌توان از تلفن‌های هوشمند به‌عنوان میکروسکوپ برای مشاهده و رصد عوامل بیماری‌زا استفاده کرد.

آیدوگان اوزجان، استاد مهندسی برق در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کالیفرنیا، ایده‌های بسیار جالب توجهی دارد.

گروه تحقیقاتی وی به دلایل پزشکی انواع روش‌های استفاده از تلفن‌های هوشمند را در سر می‌پرورانند. آخرین مورد از این ایده‌ها، استفاده از تلفن همراه برای تشخیص ویروس است. براساس گزارشی که شرکت فست (Fast) منتشر کرده، آیدوگان اوزجان و همکارانش از میکروسکوپی که با پلاگین USB به تلفن هوشمند متصل می‌شود برای شناسایی ذرات ویروس سیتومگال انسانی استفاده کرده است. ذرات ویروس سیتومگال انسانی می‌تواند باعث نقص مادرزادی مانند ناشنوایی و آسیب شود.

گروه تحقیقاتی آیدوگان اوزجان این میکروسکوپ پلاگین USB را با استفاده از چاپ سه‌بعدی طراحی کرده است. این میکروسکوپ شامل یک فیلتر رنگی، یک لنز خارجی و یک دیود لیزر است که اساساً مایعات یا جامدات را مورد تابش قرار داده و یک تصویر فلورسنت از نمونه مورد بررسی تولید می‌کند. این تصویر شبیه به هولوگرام است.

چنین عملکردی برای یک تلفن هوشمند و دستگاهی که نیم پوند وزن دارد، بسیار عملکرد و قابلیت چشمگیری به نظر می‌رسد.

آیدوگان اوزجان و همکارانش یافته‌های خود را در ۹ سپتامبر در مجله انجمن شیمی آمریکا ACS Nano به چاپ رساندند. هنگام خواندن این مقاله ممکن است تعجب کنید که این فناوری چه کاربردی در دنیای واقعی می‌تواند داشته باشد، آیدوگان اوزجان دیدگاه خود را در این باره این‌گونه توضیح می‌دهد: «این پلتفرم تصویربرداری مبتنی بر تلفن همراه می‌تواند برای تشخیص خاص و حساس اجسام بسیار کوچک‌ از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده شود و بنابراین می‌تواند آزمایش‌های فناوری ‌نانو و حوزه پزشکی را با این دستگاه انجام داد و حتی از آن در فضاهایی با امکانات کم نیز استفاده کرد.»

به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۰، اوزکان از نسخه دیگری از میکروسکوپ مجهز به تلفن هوشمند برای آزمایش بیماری‌های میکروبی ناشی از خون مانند مالاریا استفاده می‌کرد. اگر این فناوری براساس آنچه که وی ادعا می‌کند کار کند، این فناوری همانند تجهیزات و دستگاه‌های گرانقیمت عمل کرده و می‌تواند کار این تجهیزات را انجام دهد.