تفاوت‌ بین واکسن‌های ضدکرونای فایزر و مادرنا چیست؟

واکسن‌های دو شرکت فایزر و مادرنا که این روزها در سرخط خبرها قرار دارد، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. هر چند که این دو نوع واکسن اثربخشی مشابه هم دارند، اما شرایط نگهداری آن‌ها و همچنین فاصله زمانی تزریق دومین دوز به هر فرد در این دو واکسن با هم تفاوت دارد.

واکسن ضدکرونای شرکت مادرنا، دومین واکسن بعد از واکسن شرکت فایزر است که در آمریکا تایید شده ‌است.

این دو واکسن تا حد زیادی مشابه هم بوده که این شباهت‌ها عبارتند از:

  • داده‌ها نشان می‌دهد که هر دو بین ۹۴ تا ۹۵ درصد موثر هستند؛
  • هر دو به تزریق دو دوز نیاز دارند؛
  • در این دو واکسن ویروس زنده وجود ندارد؛
  • هیچ یک از آن‌ها بر DNA بدن تأثیر نمی‌گذارد؛
  • عوارض جانبی گزارش شده برای هر دو تقریباً یکسان است: تب خفیف، سردرد، خستگی، درد در محل تزریق؛
  • هر دو از فناوری جدید واکسن به نام mRNA استفاده می‌کنند.

دکتر جیمز کاترل، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی ساوث‌وسترن می‌گوید: «mRNA دستورالعملی است که در یک بسته لیپیدی کوچک قرار داده شده و در قالب واکسن به بدن تزریق می‌شود، این mRNA به سلول شما وارد می‌شود و سپس به سلول می‌آموزد که چگونه پروتئین ویروس را ایجاد کند تا بتواند پاسخ ایمنی ایجاد کند.»

چندین تفاوت بین واکسن فایزر و مادرنا وجود دارد:

  • جدول زمانی دوز: دومین دوز واکسن فایزر سه هفته (۲۱ روز) پس از تزریق اولیه باید انجام شود. این در حالی است که دوز دوم واکسن شرکت مادرنا چهار هفته (۲۸ روز) بعد باید تزریق شود؛
  • محدودیت سنی: واکسن فایزر برای افراد ۱۶ سال به بالا مجوز استفاده داده شده ‌است در حالی که واکسن مادرنا، برای افراد ۱۸ سال به بالا در دسترس خواهد بود؛
  • ذخیره‌سازی: واکسن شرکت فایزر باید در دمای فوق‌العاده سرد (۱۱۲- تا ۷۶- درجه فارنهایت) نگهداری شود. این در حالی است که واکسن شرکت مادرنا در دمای نزدیک‌تر به محیط (۵- تا ۱۳- درجه فارنهایت) قابل نگهداری است.

کاترل می‌افزاید: «mRNA به تنهایی در دمای اتاق چندان پایدار نیست. هنگامی‌که آن را از فریزر خارج کردید و در یخچال قرار دادید، واکسن فایزر فقط برای مدت پنج روز پایدار است. اما واکسن مادرنا براساس اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرده به‌نظر می‌رسد حدود ۳۰ روز در یخچال دوام داشته باشد.

کاترل همچنین به تفاوت‌های بیشتری اشاره می‌کند: «آن‌ها نانوذرات لیپیدی را برای محافظت از mRNA به‌کار گرفته‌اند، یک نوع بسته ‌نانومقیاس که به محافظت از mRNA کمک می‌کند. چیزی در مورد واکسن مادرنا وجود دارد که به احتمال زیاد چگونگی ایجاد نانوذره لیپید است که به آن اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری پایدارتر باشد.»

کارشناسان معتقدند که واکسن‌های شرکت فایزر به بیمارستان‌های بزرگتر با ظرفیت فریزرهای بالا ارسال می‌شوند، در حالی‌که واکسن‌های مادرنا به کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کوچکتر که ظرفیت ذخیره‌سازی یکسان ندارند، خواهد رفت.