ساخت دستگاه تصویربرداری از بدن با کمک نانوذرات

به تازگی دستگاهی ساخته شده که در آن با کمک نانوذرات امکان تصویربرداری دقیق از داخل بدن فراهم می‌شود. این دستگاه به نظارت در رسیدن دارو به سایت هدف در داخل بدن کمک شایانی می‌کند.

پژوهشگران موسسه علوم و فناوری گوانجو (GIST) دستگاه تصویربرداری ذرات مغناطیسی (MPI) ساختند که می‌تواند تصاویر بیومتریک با وضوح بالا با استفاده از نانوذرات مغناطیسی به‌عنوان ردیاب ایجاد کند.

این دستگاه تصویربرداری ذرات مغناطیسی، تصویر توزیع نانوذرات را با استفاده از سیگنال خروجی که توسط نانوذرات تولید می‌شود را ارائه می‌دهد. این سیگنال‌ها در یک منطقه فاقد میدان مغناطیسی (FFP) و با حذف خاصیت مغناطیسی نانوذرات وارد شده به FFP ایجاد می‌شوند. FFP موجب نوع خاصی از گرادیان میدان مغناطیسی می‌شود تا با آن نانوذرات موجود در خارج از محدوده FFP دفع شوند. بر این اساس، موقعیت FFP را می‌توان توسط کاربر با ابزارهایی مانند ماوس کامپیوتر یا جوی استیک تنظیم کرد.

با استفاده از این دستگاه، پژوهشگران موسسه علوم و فناوری گوانجو موفق به استفاده از اولین فناوری ناوبری یکپارچه در جهان شد که تصویربرداری در زمان واقعی از غلظت و مکان نانوذرات را امکان‌پذیر می‌کند.

فناوری تصویربرداری ذرات مغناطیسی، دستگاه تصویربرداری پزشکی نسل بعدی است که توسط موسسه تحقیقاتی فیلیپس برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ تولید و در اوایل سال ۲۰۱۰ تجاری‌سازی شد.

این فناوری، عملکرد GPS سه بعدی را برای نانوذرات فراهم می‌کند که می‌تواند با تولید یک منطقه فاقد میدان مغناطیسی(FFP) در یک فضای سه بعدی، موقعیت نانوذرات را در زمان واقعی در بدن تعیین کند. دستگاه این سیگنال را اندازه‌گیری کرده و یک تصویر توزیع سه بعدی از نانوذرات ارائه می‌دهد.

محققان از سامانه تصویربرداری ذرات مغناطیسی در زمان واقعی و یک پلتفرم ناوبری مبتنی بر MPI استفاده کردند تا مسیر حرکتی نانوذرات دسته‌بندی شده را به‌صورت مستقیم کنترل و موقعیت نانوذرات را در بدن مشخص کنند. از طریق پلتفرم ناوبری مبتنی بر MPI، کاربران می‌توانند نانوذرات را با بازخورد بصری در زمان واقعی هدایت کنند، که این به نوبه خود به آن‌ها امکان می‌دهد تحویل دارو را در سایت هدف با دقت انجام دهند.

این پلتفرم همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا با تنظیم موقعیت FFP، جهت و میزان نیروی مغناطیسی را کنترل کنند. این پلتفرم وقتی با MPI ترکیب شود، می‌تواند از آن برای کنترل و ردیابی مسیر ذرات مغناطیسی استفاده کند.

یون یونگ وون از پژوهشگران موسسه علوم و فناوری گوانجو می‌گوید: «MPI که ما طراحی کردیم یک دستگاه تصویربرداری پزشکی نسل بعدی است. در این دستگاه، فناوری داخلی برای کنترل حرکت نانوذرات تزریق شده در بدن انسان و نظارت بر نانوذرات در زمان واقعی استفاده شده و در نتیجه موجب بهبود فرآیند درمان می‌شود.»