یک نانوپوشش چندکاره برای استفاده در خودروها

به تازگی یک فیلم حاوی نانوذرات سرامیکی تولید و به بازار عرضه شده که روی شیشه پنجره خودروها نصب می‌شود و دمای داخل خودرو را کنترل نموده و در عین حال، مانع از خستگی چشم راننده می‌شود.

شرکت استک‌اتوموتیو (Stek Automotive) اعلام کرد که فیلم‌های نانوسرامیکی پنچره را به بازار عرضه کرده است. در سایت این شرکت آمده است که: فیلم‌های پنجره نانوسرامیکی ما، موسوم به NEX، وضوح و شفافیت بالایی داشته و همچنین در برابر تابش مخرب پرتوهای فرابنفش دوام بالایی دارد.

در طراحی این محصول از فن‌آوری پیشرفته خنک کننده گرافن استفاده شده ‌است که منجر به عملکرد استثنایی در رد گرما می‌شود. به دلیل فقدان لایه‌های فلزی، NEX با سیگنال‌های رادیویی و ماهواره‌ای تداخل نمی‌کند و این امر، اتصال کامل را برای همه دستگاه‌های مورد استفاده در فضای داخلی فراهم می‌کند.

ذرات نانوسرامیکی که در فیلم‌های پنجره‌ای شرکت استک‌اتوموتیو پراکنده شده‌اند، دفع حرارت را به بیشینه مقدار خود می‌رساند، در حالی که عدم وجود لایه‌های فلزی تداخل صفر سیگنال‌های رادیویی و ماهواره‌ای را تضمین می‌کند.

در سری NEX به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته نانوسرامیک، TSER به ۶۴ درصد و IR 98 درصد در طول موج ۱۴۰۰ نانومتر می‌رسد. این فیلم‌های حاوی نانوذرات سرامیکی با رد تقریبا۹۹ درصد از پرتوهای فرابنفش، ضمن خنک نگه داشتن فضای داخلی خودر، مانع رنگ‌پریدگی زیرلایه نیز می‌شود.

سری NEX یک فیلم ۱۰۰ درصد نانوسرامیکی و غیرفلزی است که روی پنجره‌ها نصب می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این لایه نانومتری روی پنچره، ایجاد فضای حریم خصوصی در داخل خودرو است. سری NEX با مسدود کردن ۹۵ درصد نور مرئی داخل وسیله نقلیه، حریم خصوصی مسافر را تضمین می‌کند.

استک‌اتوموتیو با استفاده از فناوری‌ نانوسرامیک خود تا ۹۲ درصد کاهش تابش آفتاب را برای مسافران و راننده به ارمغان می‌آورد و خستگی چشم را از بین می‌برد تا افراد داخل خودرو بتوانند روی جاده تمرکز کنند.

چه چیزی در داخل این فیلم است؟

نانوذرات تنگستن و اکسید قلع آنتیموان (ATO) در ساختار اختصاصی NEX پراکنده شده‌اند. این مواد جاذب مادون قرمز هستند که به‌طور موثر از رسیدن گرما به داخل پنجره جلوگیری می‌کنند. NEX همچنین حاوی گرافن است.

گرافن به دلیل رسانایی بالا که بیش از ده برابر بالاتر از آلومینیوم و مس است، گرما را مجبور می‌کند تا به سرعت به قسمت خارجی فیلم پراکنده شود و به نانوذرات درون NEX اجازه می‌دهد تا پرتوهای مادون قرمز را کارآمدتر جذب کنند.