وضعیت انتشارات فناوری نانو در پایان سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۹ درصد از کل انتشارات علمی نمایه شده در WoS مرتبط با فناوری بوده است. چین، آمریکا، هند و ایران بیشترین سهم و ویتنام و عربستان هم بیشترین رشد را در تولید علوم نانو در این سال داشتند.

دو دهه از شروع برنامه پیشگامی آمریکا در فناوری نانو گذشت و در این مدت تعداد انتشارات مرتبط با فناوری نانو از سالی ۲۲۰۰۰ مقاله به سالی بیش از ۱۹۱۰۰۰ مقاله رسید. مطابق سنجش ماهانه استت نانو که با استفاده از یک عبارت جستجوی مخصوص فناوری نانو در بانک داده Web of Science (WoS) صورت می گیرد، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۹۱۳۰۴ مقاله نانو (nano-article) در WoS نمایه شده اند که نسبت به موقعیت مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته اند. همچنین این تعداد مقاله، ۸٫۸ درصد از کل مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ را شامل می شوند.

همچون چند سال گذشته، چین با انتشار بیش از ۷۸۰۰۰ مقاله نانو (بیش از ۴۰ درصد از کل مقالات نانوی سال ۲۰۲۰) در رتبه اول تولید علوم نانو در دنیا قرار دارد و بعد از آن ایالات متحده با ۲۴۴۲۵ مقاله قرار گرفته است. این دو کشور در مجموع بیش از نیمی از مقالات نانوی دنیا را منتشر کرده اند. هند با سهم ۹ درصد، ایران با سهم ۶ درصد و کره جنوبی و آلمان با سهم حدود ۵ درصد به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند. ایران جزو کشورهایی است که با اولویت‌دهی بالا به علوم نانو، در چند سال اخیر در بین ۵ کشور برتر در این حوزه قرار گرفته و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. حدود ۲۰ درصد از کل مقالات علمی محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ به این حوزه تعلق دارند.

در بین ۲۵ کشور برتر در این شاخص، رشد ویتنام و عربستان در سال گذشته قابل توجه بوده است. ویتنام با هفت پله صعود از رتبه سی و یکم در سال ۲۰۱۹ به رتبه بیست و چهارم و عربستان با چهار پله صعود از رتبه پانزدهم به رتبه یازدهم رسیدند. ویتنام در سال‌های گذشته رشد خوبی در انتشار مقالات نانو داشته و در سال ۲۰۲۰ نیز بیش از ۱۷ درصد از کل مقالات علمی آن‌ها را مقالات نانو شامل می شوند. از بین کشورهای آفریقا نیز فقط مصر در بین ۲۰ کشور برتر قرار دارد. دومین کشور افریقایی، افریقای جنوبی است که با ۱۳۲۴ مقاله نانو در رده ۳۳ این رده بندی قرار دارد.

جدول زیر تعداد و سهم مقالات نانوی ۲۵ کشو برتر از نظر تعداد انتشارات نانو در سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد. برای مشاهده آمار کامل اینجا را کلیک کنید.

Rank Country Nano-articles Share (%) Rank change compared to 2019
۱ China ۷۸۳۱۴ ۴۰٫۹
۲ USA ۲۴۴۲۵ ۱۲٫۸
۳ India ۱۷۲۱۲ ۹٫۰
۴ Iran ۱۱۵۴۶ ۶٫۰
۵ South Korea ۹۶۹۶ ۵٫۱
۶ Germany ۸۷۶۶ ۵٫۱
۷ Japan ۷۹۲۴ ۴٫۱
۸ UK ۶۱۷۶ ۳٫۲
۹ Russia ۵۹۶۰ ۳٫۱
۱۰ France ۵۹۰۵ ۳٫۱
۱۱ Saudi Arabia ۵۱۳۸ ۲٫۷
۱۲ Australia ۴۹۱۳ ۲٫۶
۱۳ Spain ۴۹۰۴ ۲٫۶
۱۴ Italy ۴۸۲۷ ۲٫۵
۱۵ Canada ۴۱۵۵ ۲٫۲
۱۶ Brazil ۳۹۳۶ ۲٫۱
۱۷ Egypt ۳۸۸۷ ۲٫۰
۱۸ Turkey ۳۵۳۸ ۱٫۹
۱۹ Pakistan ۳۴۷۵ ۱٫۸
۲۰ Taiwan ۳۴۶۵ ۱٫۸
۲۱ Poland ۳۰۵۷ ۱٫۶
۲۲ Malaysia ۲۵۹۵ ۱٫۴
۲۳ Singapore ۲۴۵۵ ۱٫۳
۲۴ Vietnam ۲۲۲۳ ۱٫۲
۲۵ Netherlands ۱۹۳۷ ۱٫۰