موسسه LIMNI در بلژیک برنامه‌های بزرگی برای فناوری ‌نانو دارد

دانشگاه لوون در بلژیک با راه‌اندازی «موسسه یکپارچه‌ سازی میکرو و نانومقیاس دانشگاه لوون» برنامه‌ها و چشم‌اندازهای بلندی به‌منظور توسعه فناوری‌نانو در این کشور دارد.

رصد کیفیت هوا، تجزیه و تحلیل میکروب‌ها یا فناوری‌های جدید برای تصویربرداری با سونوگرافی از جمله‌ کاربردهای میکرو و نانو فناوری است. ادغام این فناوری در سیستم‌های کوچک، مأموریت موسسه LIMNI، در دانشگاه لوون است.

موسسه یکپارچه‌سازی میکرو و نانومقیاس دانشگاه لوون (LIMNI) محققانی از رشته‌های مختلف را که در مقیاس‌های بسیار کوچک کار می‌کنند به گرد هم آورده است.

این دانشگاه میزبان بسیاری از محققانی است که در مقیاس‌نانو کار می‌کنند، از رشته‌های مختلف مهندسی مکانیک، برق، مواد و علوم زیستی گرفته تا فیزیک، شیمی و علوم پزشکی از جمله پژوهشگران این دانشگاه در حوزه فناوری‌نانو هستند.

مایکل کرافت از دپارتمان مهندسی برق این دانشگاه می‌گوید: «بسیاری از این محققان در زمینه‌های خود پیشرو هستند، اما اگر می‌خواهیم به چالش‌های فردا بپردازیم، همه ما باید دانش خود را به اشتراک بگذاریم و ادغام کنیم.»

موسسه یکپارچه‌سازی میکرو و نانومقیاس دانشگاه لوون روی میکرو و نانومقیاس و استفاده از آن در سیستم‌های بزرگتر متمرکز خواهد بود. به‌عنوان مثال، می‌توان به استفاده از ساختارهای سه بعدی متخلخل معروف به چارچوب‌های فلزی – آلی (MOF) اشاره کرد که به‌عنوان نوعی اسفنج برای مولکول‌های موجود در هوا عمل می‌کنند. این ویژگی آنها برای نظارت بر کیفیت هوا بسیار مفید است. «بینی الکترونیکی سموم دفع آفات و گازهای عصبی» توسط محققان این دانشگاه ساخته شده‌است.

قبل از تبدیل شدن LIMNI به موسسه یکپارچه‌سازی میکرو و نانومقیاس دانشگاه لوون، چندین عضو این موسسه با هم همکاری می‌کردند. موسسه شدن، فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند. با افتتاح این موسسه، زیرساخت‌هایی فراهم شده که محققان می‌توانند در آن با هم کار کنند.

موسسه یکپارچه‌سازی میکرو و نانومقیاس دانشگاه لوون در مقایسه با موسسه‌های مشابه در اروپا و سایر نقاط جهان هنوز در ابتدای راه است و مسئولان این موسسه قصد دارند تا با راه‌اندازی پروژه‌های همکاری‌های جدید و جذب محققان با استعداد جایگاه تازه‌ای برای خود ایجاد کنند. این موسسه با مراکز معتبر تحقیقاتی در بلژیک همکاری دارد.