پروژه‌ای برای ارائه روش‌های سبز به‌منظور جلوگیری از تشکیل زیست‌فیلم‌ها

پروژه‌ای برای جلوگیری از تشکیل زیست‌فیلم‌ها با کمک فناوری ‌نانو تعریف شده که قرار است رهیافت‌های سبز برای ممانعت از تشکیل بیوفولینگ‌ها در محیط‌های دریایی ارائه شود.

تغییرات در مقیاس نانو در پوشش‌های صنعتی می‌تواند آن‌ها را محکم‌تر، سازگار با محیط‌زیست و ایمن‌تر کند تا برای جلوگیری از حمله آفات دریایی به بنادر و خطوط ساحلی آمادگی بیشتری داشته باشند.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی فولینگ‌ها تا میلیاردها دلار در سال، در سراسر جهان است.

به تازگی یک پروژه ۴۴۵،۰۰۰ دلاری توسط شورای تحقیقاتی استرالیا (ARC) (DP210101243) به رهبری متخصصان دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه فلیندرز تعریف شده ‌است که هدف از آن، تحقیقات در زمینه یافتن پوشش‌های بهتر برای کنترل و ریشه‌کن کردن زیست‌فیلم‌های دریایی ناخواسته است.

ماتس آندرسون پروفسور دانشگاه فلیندرز، سوفی لترم با همکاری کریستین برسی و ژان فرانسوا بریاند از دانشگاه تولون فرانسه این پروژه را انجام خواهند داد.

آندرسون می‌گوید: «زیست‌فیلم‌ها ناخواسته در تمام سطوح و محیط‌های دریایی رشد می‌کنند و می‌توانند منجر به آفات مهاجم و سایر مشکلات زیست محیطی شوند. این پروژه با هدف توسعه رنگ‌های جدید مبتنی بر کربن با هدایت الکتریکی بالا انجام می‌شود تا محصولی به‌دست آید که در محیط‌های دریایی پایدار بوده و در عین حال، راه حل سبز برای کنترل بیوفولینگ سطوح غوطه‌ور در اقیانوس‌ها باشد.»

برای اولین‌بار، پروژه ARC Discovery اثربخشی این تنش ردوکس و ویژگی‌های برشی الکتروشیمیایی تولید شده در رنگ‌های جدید مبتنی بر کربن و چگونگی پاسخ زیست‌فیلم‌های دریایی به آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

لترم، مدیر کنسرسیوم نوآوری تحقیقاتی زیست‌فیلم می‌گوید: «این یک زمینه مهم علمی جدید است که راه حل‌های بهتر و مهم زیست‌محیطی برای بسیاری از مشکلات حمل و نقل دریایی و امنیت زیستی را ایجاد خواهد کرد و به آینده‌ای بهتر برای اقیانوس ها کمک می‌کند.»

وی‌ می‌افزاید: «هدف ما درک بهتر مراحل اولیه توسعه زیست‌فیلم‌های دریایی و برهم‌کنش بین سلول‌های میکروبی و این سطوح است.»

زیست‌فیلم‌ها ساختارهای سه‌بعدی هستند که از ترکیبی از گونه‌های مختلف میکروبی تعبیه شده در یک ماتریس محافظ ساخته شده‌اند. این لایه محافظ یک راهبرد بسیار موثر برای بقا و محافظت در برابر زیست‌ اسیدها، ضدقارچ‌ها و ضدباکتری‌ها است.

این کنسرسیوم تحقیقاتی زیست‌فیلم همچنین در زمینه تولید پوشش‌های حاوی نانوذرات ضدمیکروبی برای پدهای خنک‌کننده تبخیری و پوشش‌های جدید برای جلوگیری از رشد زیستی در آب دریا کار کرده است. لترم قبلاً در مورد تأثیر میکروب‌ها در تشکیل بیوفولینگ گیاهان آب شیرین تحقیق کرده است.