از سیر تا پیاز یک نانوواکسن ضدکرونای دیگر!

شرکت نوواواکس در حال توسعه یک واکسن ضدکرونا است که در آن از نانوذرات استفاده شده ‌است. این واکسن هنوز در مراحل کارآزمایی است و پیش‌بینی شده تا اواخر سال جاری میلادی فرآیند کارآزمایی و دریافت مجوز توزیع آن به طول انجامد.

نوواواکس (Novavax) یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند است که در حال توسعه واکسنی مبتنی بر نانوذرات بر علیه ویروس کرونا است. این شرکت در اواخر ماه نوامبر اعلام کرد که برای کارآزمایی روی واکسن آن‌ها، NVX CoV2373، بیش از ۲۰،۰۰۰ بیمار ثبت نام کرده‌اند. برنامه‌ریزی شده بود که آزمایش‌های فاز ۳ در ماه دسامبر آغاز شود. گرچه نوواواکس از رقبای خود در توسعه واکسن ضدکرونا عقب‌تر است، اما نتایج اولیه آزمایش‌های این واکسن نویدبخش است.

واکسن نوواواکس چگونه کار می‌کند؟

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد.

واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌ است.

چقدر موثر است؟

نتایج اولیه آزمایش واکسن که در ماه آوریل توسط نوواواکس منتشر شد، نشان دهنده پاسخ شدید آنتی‌بادی در حیوانات به این واکسن است.

در ماه آگوست، آزمایش‌های اولیه انسانی پاسخ‌های قوی آنتی‌بادی را نشان داد که هیچ عارضه جانبی جدی نداشته و عوارض جانبی کمی نیز دارد. انتظار می‌رود نتایج حاصل از آزمایشات بالینی مرحله اواخر روی انسان در ماه آینده منتشر شود.

چه زمانی موجود خواهد شد؟

نوواواکس در مورد آزمایش‌های بالینی از رقبای خود عقب است، بنابراین ممکن است این واکسن تا اواخر سال ۲۰۲۱ در دسترس نباشد. این شرکت هنوز هیچ تخمینی در مورد تاریخ توزیع منتشر نکرده است. خود این شرکت نیز با چالش مهمی روبرو است؛ زیرا سال ۲۰۱۹ برای نواواکس سال سختی بود. این شرکت برخی از امکانات تولیدی خود را فروخت و مجبور است برای ساخت بسیاری از واکسن‌های خود به پیمانکاران بیرونی اعتماد کند. این می‌تواند منجر به تاخیر در تولید شود.

چه کسی می‌تواند واکسن Novavax را دریافت کند؟

مانند سایر کاندیداهای واکسن ضدکرونا، واکسن این شرکت نیز در بزرگسالان ۱۸ سال به بالا آزمایش شده ‌است. این شرکت به‌روزرسانی در مورد آزمایش روی کودکان و نوجوانان ارائه نکرده است. هنوز اطلاعاتی در مورد نگرانی برای گروه‌های خاص ارائه نشده ‌است، اما این اطلاعات احتمالاً با آزمایش‌های بالینی در مراحل آخر مشخص خواهد شد.

عوارض جانبی و رویدادهای جانبی:

در آزمایش‌های اولیه واکسن Novavax هیچگونه عارضه جانبی جدی گزارش نشده ‌است، اما اطلاعات بیشتر پس از انتشار نتایج آزمایش مرحله آخر در دسترس خواهد بود.

بودجه و توسعه:

نواواکس بیش از ۲ میلیارد دلار بودجه برای توسعه این واکسن دریافت کرده که فقط ۱٫۶ میلیارد دلار آن از طرف دولت آمریکا بوده است.