همکاری برای بهبود فرمولاسیون دارویی با کمک فناوری ‌نانو

یکی از شرکت‌های نانویی، قراردادی با یکی از تولیدکنندگان دارو منعقد کرده تا با همکاری یکدیگر فرمولاسیون مبتنی بر فناوری ‌نانو برای توسعه دارو ارائه دهند.

نانوفورم (Nanoform)، یکی از شرکت‌های نوآور دارویی در بخش نانوذرات و هرانتیس فارما (Herantis Pharma)، یک شرکت نوآور در زمینه تولید دارو، امروز اعلام کردند که تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند. هدف از این تفاهم‌نامه تقویت سامانه رهایش دارو به مغز از طریق بینی است. داروهای CDNF و xCDNF هرانتیس فارما قرار است از فناوری نانوذرات زیستی اختصاصی نانوفورم برای درمان بیماری پارکینسون استفاده کند.

این همکاری برنامه‌ریزی شده و غیرانحصاری برای ارزیابی سودمندترین فناوری پلتفرم نانوفورم برای داروهای زیستی در نظر گرفته شده ‌است. این فناوری به‌تازگی، پس از تشکیل پرونده موقت ثبت اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا، برای تولید نانوذرات زیستی به اندازه ۵۰ نانومتر راه‌اندازی شده ‌است.

نانوفورم در این مشارکت، منوط به نهایی شدن توافقات، دو مطالعه اثبات مفهوم روی داروهای CDNF و xCDNF هرانتیس فارما را انجام خواهد داد که در آن از پلتفرم جدید نانوفورم استفاده خواهد شد.

هدف از این همکاری برنامه‌ریزی شده، افزایش احتمال موفقیت برای نفوذ به سد خونی مغز موسوم به BBB است که در مسیر تحویل داروهای CDNF و x-CDNF باید بر آن غلبه کرد.

نانوفورم متعهد شده‌ است که هرانتیس فارما را در توسعه این برنامه‌ها پشتیبانی کند.

ادوراد هاگستروم، مدیرعامل شرکت نانوفورم می‌گوید: «ما خوشحالیم که از هرانتیس فارما در برنامه‌های توسعه خود در بخش داروهای CDNF و مولکول‌های xCDNF پشتیبانی می‌کنیم.»

کوچک‌سازی سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسیدکربن فوق‌بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. این فناوری شرکت نانوفورم منحصربه‌‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یک‌دست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند. این روش جدید شرکت نانوفورم قابلیت تولید انبوه و تجاری‌سازی را دارا است.