لخته‌های خون با کمک فراصوت و نانوقطره حل می‌شوند!

پژوهشگران نشان دادند که با استفاده از مته‌ای که امواج فراصوت را در محل تشکیل لخته در بدن تزریق می‌کند و همچنین به‌کارگیری نوعی نانوقطره، می‌توان لخته‌های خون را از بین برد.

محققان با استفاده از قطرات نانوی مهندسی شده و «مته» فراصوت برای از بین بردن لخته‌های خون داخل بدن استفاده کردند. هرچند که این روش هنوز آزمایش‌های بالینی را طی نکرده اما در شرایط آزمایشگاهی نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان داده است.

این روش درمانی به‌طور خاص برای درمان لخته‌های خون که در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود و متراکم است طراحی شده ‌است. معالجه این لخته‌ها دشوار است زیرا تخلخل آن‌ها در مقایسه با لخته‌های دیگر کمتر است؛ بنابراین، نفوذ داروها در این لخته‌های خون دشوار است.

این روش جدید محققان دارای دو جز اصلی است: قطرات نانو و مته فراصوت. قطره‌های نانو از کره‌های چربی ریز تشکیل شده‌اند که با پر فلوروکربن‌های مایع (PFC) پر شده‌اند. این قطرات نانو از PFC‌های با نقطه جوش کم پر شده‌اند، به این معنی که مقدار کمی انرژی فراصوت باعث تبدیل مایع به گاز می‌شود. با تبدیل شدن آن‌ها به گاز، PFCها به سرعت منبسط می‌شوند و قطرات نانو را بخار می‌کنند و حباب‌های میکروسکوپی تشکیل می‌دهند.

لیلا گوئل، نویسنده اول مقاله مربوط به این پروژه می‌گوید: «ما نانوقطرات را به محل لخته تزریق می‌کنیم و از آنجا که نانو قطرات بسیار کوچک هستند در معرض امواج فراصوت قادر به نفوذ و تبدیل به حباب‌های ریز درون لخته‌ها هستند.»

پس از تشکیل این میکروحباب‌ها در لخته‌ها و تداوم اعمال فراصوت، حباب‌ها شروع به لرزش می‌کنند و ارتعاش سریع آن‌ها باعث می‌شود که ساختار فیزیکی لخته را از بین برده و به حل شدن لخته کمک کنند. این لرزش همچنین سوراخ‌های بزرگتری در توده لخته ایجاد می‌کند، این حفره‌ها به داروهای ضدلخته شدن خون فرصت می‌دهند تا به عمق لخته نفوذ و باعث تجزیه بیشتر آن ‌شود.

این روش به محققان اجازه می‌دهد تا اموج را از طریق کاتر به رگ خونی وارد کنند. این مته می‌تواند امواج فراصوت را بسیار دقیق به محل مورد نظر هدایت نموده تا قطره‌های نانو را فعال کند بدون اینکه به بافت سالم اطراف آسیب برساند. این مته از یک لوله تشکیل شده ‌است که به کاربر امکان می‌دهد قطرات نانو را به محل لخته تزریق کنند.