تجاری‌سازی نانوکاتالیستی برای درمان بیماری‌های عصبی

سلین نانومدیسین در حال طی کردن مراحل کارآزمایی بالینی نانوکاتالیستی است که برای درمان بیماری‌های عصبی و مغزی نظیر ام ‌اس و پارکینسون مناسب است.

سلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) با هدف استفاده از ‌فناوری ‌نانو و به‌کارگیری ذرات طلا برای درمان بیماری‌های عصبی ویرانگر از جمله بیماری پارکینسون، سهام خود را به بازار عرضه کرد.

این شرکت بعد از تعطیلات سال نوی میلادی وارد بازار بورس شد. مسئولان سلین نانومدیسین می‌گویند که هدف آن‌ها ایجاد انقلابی در درمان بیماری‌ها از پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) با دسته‌ای جدید از داروها است که از طلا برای تسریع واکنش‌های سلولی اساسی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر این شرکت روی فاز ۳ مطالعات بالینی چند دارو برای درمانALS ، MS و پارکینسون کار می‌کند. این محصول سلین نانومدیسین در واقع یک نانوکاتالیست بیوانرژیک است و به‌عنوان یک عامل درمانی برای بیماری‌های تخریب عصبی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) طراحی شده‌‌ است.

یکی از گزینه‌های دارویی این شرکت، CNM-Au8 است، یک نانوکاتالیست طلای زیست‌انرژیک که به‌صورت خوراکی تجویز می‌شود و برای افزایش واکنش‌های زیست‌انرژیک سلولی برای ترمیم و برگشت آسیب‌های عصبی طراحی شده ‌است.

این شرکت می‌گوید که رویکرد آن‌ها مبتنی بر این درک است که انرژی عنصر اساسی در زندگی است و نارسایی در زیست‌انرژی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های تخریب عصبی است.

فناوری شرکت سلین نانومدیسین مبتنی بر نانوبلورهای فعال برای فعال کردن واکنش‌هایی در بدن است که ترمیم و بازسازی سلول را تقویت می‌کنند.

داده‌های مقدماتی این فناوری نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد بیماران ثبت‌‌نام شده برای کارآزمایی با این فناوری، بهبود عملکرد نورون حرکتی را تجربه کرده‌اند.

CNM-Au8 در حال سپری کردن فاز II و فاز III کارآزمایی بالینی در بیماران مبتلا به ALS است. این نتایج تاکنون نشان می‌دهد که CNM-Au8 ممکن است دارای پتانسیل جبران عصبی در ALS باشد و انتظار می‌رود نتایج فاز بعدی این مطالعه در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تکمیل شود.

در ماه سپتامبر سلین نانومدیسین نتایج میان دوره‌ای از مطالعات فاز دوم یکی از کارآزمایی‌های خود را منتشر کرد که در آن اثرات درمانی نانوکاتالیستی سرب نشان داده شده بود.

در حال حاضر، داروهای متعددی برای این بیماری‌های تخریب عصبی در بازار وجود دارد و CNM-Au۸ جایگزین این داروها نیست، بلکه در کنار آن‌ها کار می‌کند. به گفته وی CNM-Au۸ نه برای هدف قرار دادن پروتئین خاصی طراحی شده‌است و نه برای مسدود کردن یا مقابله با چیزی، این فناوری برای افزایش اقدامات زیستی درون سلولی برای ترمیم و معکوس‌سازی آسیب عصبی طراحی شده ‌است.