تولید ماسک‌هایی که در ۵ دقیقه ویروس کرونا را نابود می‌کند

یک شرکت مستقر در شیلی با استفاده از نانوذرات مس، ماسک‌هایی تولید کرده که قادر است در مدت کوتاهی درصد بالایی از ویروس کرونا را از بین ببرد.

تحقیقی که در پایان ماه اکتبر سال گذشته میلادی توسط دانشگاه برن سوئیس انجام شد، ثابت کرد که ماسک‌های دارای نانوذرات مس که توسط شرکت کوپر در شیلی تولید می‌شوند، ۸۵ درصد ویروس کرونا را در ۵ دقیقه از بین می‌برد و در مدت ۲ ساعت تا ۹۵ درصد ویروس‌ها نابود می‌شوند.

تاکنون آنچه در مورد مس شناخته شده این بود که این ماده دارای خواص ضدباکتری است که به مس اجازه می‌دهد باکتری‌ها، کنه‌ها و قارچ‌ها را غیرفعال کند. هیچ کس به‌طور کامل از اثربخشی آن در مبارزه با ویروس مطمئن نبود، تا این که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد. در این زمان بود که شرکت کوپر، تولیدکننده منسوجات نشان داد که ماسک‌های تقویت شده با نانوذرات مس در از بین بردن ویروس کرونا موثر هستند؛ این دستاورد، شرکت کوپر را به یکی از منابع جهانی در ایجاد ماسک و منسوجات برای مبارزه با بیماری کرونا تبدیل کرد.

طبق تحقیقات اخیر انجام شده توسط آزمایشگاه موسسه بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه برن، پارچه‌ای که با نانوذرات مس ساخته شده فعالیت ضد ویروس کرونا را داراست. این آزمایشگاه نشان داد که پس از ۲ ساعت تماس ویروس با این پارچه، ۹۵ درصد از ویروس‌ها از بین می‌روند.

برای درک چگونگی دستیابی به این درجه از اثربخشی، لازم است آنچه از منظر علمی اتفاق می‌افتد را بررسی کنید. عملکرد مس روی نخ‌های بافتی از طریق تبادل یونی، غشای پلاسمایی ویروس کرونا را از هم می‌پاشد، که این فروپاشی دیواره‌ها از تولیدمثل ویروس جلوگیری می‌کند. پارچه ساخته شده در شرکت کوپر شیلی حاوی نانوذرات مس است، از آنجایی که ابعاد این نانوذرات بسیار کوچک هستند، اثر آن از نظر ضد ویروسی بیشتر می‌شود.

لوز بریسائو بنیانگذار شرکت کوپر می‌گوید که منسوجات این شرکت شیلیایی اولین نمونه‌هایی هستند که توسط آزمایشگاه سوئیسی در برابر سویه کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این مطالعه، آزمایشگاه برن، اثربخشی مس در منسوجات برای مبارزه با ویروس را نشان می‌دهد.

اگرچه در مقالات علمی گفته شده بود که مس به کاهش فعالیت ضد ویروسی برخی از سویه‌های ویروس کرونا، سارس یا آنفلوانزا کمک می‌کند، اما به‌طور خاص با سویه ووهان، که امروزه موجب بیماری کرونا در سراسر جهان شده، هیچ تست خاصی انجام نشده بود، به همین دلیل است این مطالعه انجام شد.

شرکت کوپر پارچه‌های اختصاصی خود را که توسط اتحادیه اروپا به‌عنوان یک محصول قابل استفاده در پزشکی اثبات شده دارد که همچنین دارای گواهینامه CE است. ماسک‌های تولید شده با این فناوری، قابل استفاده مجدد هستند. این ماسک‌ها بعد از ۵۰ بار شستشو، اثر مس تنها ۱ درصد کاهش می‌یابد.

محصولات این شرکت مانند ماسک و وسایل پزشکی و همچنین ملحفه، بالش و حوله برای هتل‌ها و مصارف خانگی در حال حاضر در بیش از ۱۵ کشور مانند امارات، ژاپن، پرو، فرانسه، آلمان، ترکیه و شیلی از طریق وب سایت آن فروخته می‌شود.