افتتاحیه چهارمین دوره نانواستارت‌آپ به‌صورت مجازی برگزار شد

برنامه افتتاحیه چهارمین دوره نانواستارت‌آپ روز سه شنبه با شرکت بیش از ۱۱۰۰ نفر از پذیرفته شدگان چهارمین دوره به همراه سایر علاقه‌مندان به گفتمان توسعه فناوری به‌صورت مجازی از طریق بسترهای آپارات و تلگرام در دسترس مخاطبین قرار گرفت.

نانواستارت‌آپ یکی از برنامه‌های توسعه فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. در سه دوره گذشته تیم‌های زیادی وارد برنامه شده و در طول بازه زمانی یک‌ساله موفق به توسعه نمونه یا محصول اولیه شده‌اند.

در دوره چهارم این برنامه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو دهمین مسابقه ملی فناوری نانو، ارزیابی علمی و کارآفرینی به‌صورت غیرحضوری و از طریق سایت آموزش فناوری نانو و بنیاد آموزش فناوری نانو انجام شد. با جمع‌بندی نتایج آزمون‌ها و بررسی فرم سوابق علمی و پژوهشی هر کدام از داوطلبان، ۱۲۰ برگزیده اول معرفی شدند.

برنامه افتتاحیه دوره چهارم با هدف آگاه‌سازی داوطلبان پذیرفته شده و عموم دانشجویان و فارغ التحصیلان با رسالت نانواستارت‌آپ، شرایط حمایت‌های مادی و معنوی آن و همچنین ارائه برخی آموزش‌های کسب‌وکاری در حوزه استارت‌آپ و کارآفرینی در روز سه‌شنبه از طریق بسترهای آپارات بنیاد آموزش فناوری نانو و صفحه اینستاگرام نانوگرام از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۷:۳۰ پخش شد. در مجموع بیش از ۱۱۰۰ نفر از پذیرفته شدگان دوره چهارم و سایر علاقمندان از طریق دو بستر اعلام ‌شده در این برنامه شرکت کردند.

در ابتدای این برنامه مصاحبه با دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو انجام گردید. دکتر سرکار ضمن اشاره به جایگاه ایران در فناوری نانو در عرصه بین‌المللی گفت: «حدود ۶ درصد از علم نانو توسط محققان و پژوهشگران ایرانی تولید می‌شود.»

وی همچنین با اشاره به ضرورت دوری از کپی‌کاری و حرکت در مرز علم نانو، از تمامی فعالان عرصه نانو درخواست کرد با استفاده از خلاقیت و نوآوری بازارهای بین‌المللی هدف نهایی محصولات خود تعریف کنند. او از نگاه کارمندی و استخدام محوری در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان انتقاد کرد و گفت: «برنامه هایی از جمله نانواستارت‌آپ می‌توانند با توسعه گفتمان کارآفرینی، نقش قابل توجهی را در این عرصه ایفا کنند.»

در ادامه برنامه، محمد باقری مطلق مدیر برنامه نانواستارت‌آپ و دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو در استودیوی برنامه حاضر شد و در خصوص فرایندهای اجرایی نانواستارت‌آپ، حمایت‌ها و حقوق مادی و معنوی تیم‌های حاضر در نانواستارت‌آپ و وظایف آن‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.

مهمان بعدی برنامه، ابوالفضل آذرنیا مدیر فنی برنامه بود که ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص حمایت‌های ارائه شده در برنامه از بعد فنی، از ارائه دفترچه ایده‌ای خبر داد که ظرف چند روز آتی در اختیار افراد پذیرفته شده‌ای قرار می‌گیرد که به هر دلیل تاکنون موفق به دست‌یابی به ایده مناسب نانویی نشده‌اند. البته همانگونه که از قبل اعلام شده بود، این ایده ها در حوزه آب، پساب و محیط زیست هستند.

در این برنامه دو دوره آموزشی با عناوین «مقدمه‌ای بر کارآفرینی» با تدریس سیدمرتضی سیدمیرزایی، مدیر کسب‌وکاری برنامه و «آشنایی با استارت‌آپ و مفاهیم آن» با تدریس محمد اصغری، مدیر دبیرخانه نانواستارت‌آپ در نظر گرفته شده بود.

به منظور آشنایی مخاطبان با تیم‌های حاضر در برنامه در دوره‌های گذشته با تیم‌های نانوسا و پنتا که به ترتیب در دوره‌های سوم و دوم نانواستارت‌آپ فعال بودند مصاحبه انجام شد. در این بخش آقایان مهدی جاویدنسب و وحید صادقی از تیم نانوسا و اکبر تکری و حامد بنانی‌فرد از تیم پنتا در استودیو حاضر شدند و درباره روند پیشرفت طرح، انگیزه‌های ورود به نانواستارت‌آپ و حمایت‌های مادی و معنوی ارائه شده از سوی نانواستارت‌آپ مطالبی را بیان کردند.

همچنین در لابلای برنامه کلیپ‌هایی از محصولات نانو، طرح‌های موفق دوره‌های گذشته و کاربرد نانو در صنعت برای مخاطبین پخش شد.

همچنین مقرر شد که در هفته آینده جلسه‌ای مجازی با حضور مسئولان نانواستارت‌آپ و پذیرفته‌شدگان چهارمین دوره برگزار شود و پاسخگویی به سوالات داوطلبان پذیرفته‌شده در دوره چهارم انجام گیرد. دفترچه ایده معرفی شده نیز در هفته آینده در دسترس افراد قرار خواهد گرفت تا نسبت به انتخاب ایده و شرکت در جلسات مشاوره ایده، پیشنهاده و در نهایت توسعه طرح از ایده تا نمونه اولیه آماده شوند.