تجاری‌سازی لباس‌هایی که با گرافن بهبود یافته است

شرکت ورسارین (Versarien) تولید لباس‌های ورزشی تقویت شده با گرافن را در برنامه‌های خود قرار داده است.

شرکت مواد پیشرفته گرافن ورسارین در طیف وسیعی از پروژه‌های مهندسی در حال کار است، این بار این شرکت به سراغ لباس‌های ورزشی رفته است. این گروه مهندسی پیشرفته مستقر در استاورتون مدت‌هاست در حال تولید محصولات بافته شده با گرافن است و در این مسیر، قراردادهای مختلفی را به امضا رسانده است که از توافق‌نامه توسعه محصول با وزارت دفاع گرفته تا ماسک‌های صورت، از جمله فعالیت‌های ورسارین بوده است.

این شرکت در مرحله بعد فعالیت‌های خود، طیف وسیعی از کالاهای ورزشی را در دستور کار تولید قرار داده است. اولین لباس‌های تولید شده با گرافن قرار است در این ماه تحویل مشتریان داده شوند.

نیل ریکتز رئیس اجرایی ورسارین گفت که این شرکت با وام ۵ میلیون پوندی بنیاد نوآوری بریتانیا اقدام به توسعه فناوری منسوجات پیشرفته کرده و در سراسر دوران شیوع بیماری کرونا در حال کار روی منسوجات پیشرفته بوده است.

چندی پیش، شرکت ورسارین موفق به دریافت وام ۵ میلیون پوندی از بنیاد نوآوری‌ بریتانیا شد. بنیاد نوآوری بریتانیا طی سه سال گذشته با اختصاص بودجه‌ای برای شرکت ورسارین از تولید گرافن در این شرکت حمایت کرده است. اختصاص این وام که در ابتدای جولای ۲۰۲۰ انجام شده، قرار است در تسهیل تولید مقادیر کافی گرافن توسط شرکت ورسارین به‌کار گرفته شود. وام‌های نوآوری که برای پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط بریتانیا اختصاص داده می‌شود، به‌دنبال توسعه محصولات، فرایندها یا خدمات جدید بهبود یافته است و همچنین پروژه‌های تحقیق و توسعه که در مراحل آخر کار خود هستند و هنوز به مقیاس تجاری‌سازی نرسیده‌اند، از این وام‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: «این بخشی از یک برنامه مستمر ورسارین برای وارد کردن گرافن به محصولات مختلف است که ما روزانه استفاده می‌کنیم، با استفاده از خواص منحصر به فرد گرافن ویژگی‌هایی نظیر مدیریت حرارتی و خواص ضد باکتری در محصولات ایجاد می‌شوند. امیدواریم این مسیر منجر به لباسی شود که بتواند بدن ما را حس و از آن پشتیبانی کند، لباس‌هایی که نه تنها بهترین عملکرد را در افراد نخبه ورزشی به همراه داشته باشد، بلکه با ارائه اطلاعات در مورد کارآیی و متوقف کردن آسیب‌دیدگی قبل از جدی‌تر شدن آنها، درک بهتری برای کاربر ایجاد کند.

وی افزود: «لباسی را تصور کنید که می‌تواند اتفاقات مهم سلامتی مانند حملات قلبی را پیش از آن که حتی رخ دهد پیش‌بینی کند یا پوششی را تصور کنید که باعث از بین رفتن ویروس‌ها می‌شود، یا لباسی را متصور شوید که می‌داند چند قدم و چه مسافتی پیموده شده‌ است.