دومین جلسه معرفی نشان نانو به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی محصولات فناوری نانو

دومین جلسه معرفی و آشنایی با نشان نانو، در روز چهارشنبه ۱ بهمن به صورت مجازی و با حضور نمایندگان ۹ شرکت و واحد تولیدی محصولات فناوری نانو برگزار شد.

در این جلسه حسن پوی‌پوی، دبیر گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، ابتدا به معرفی این ستاد و دستاوردهای آن در توسعه محصولات فناوری نانو پرداخت. او ضمن اشاره به تاریخچه، مشخصات و ارکان اجرایی نشان نانو، مدارک موردنیاز برای ثبت درخواست و تشکیل پرونده برای واحدهای تولیدی متقاضی را برشمرد. وی دارا بودن پروانه استاندارد برای محصول فناوری نانو را به‌عنوان الزام اصلی دریافت مجوز استفاده از نشان نانو معرفی کرد. آقای پوی‌پوی در ادامه سخنان خود، به تشریح سایر الزامات و فرآیند دریافت این مجوز پرداخت و ایجاد اطمینان در مصرف کننده، کاهش محصولات تقلبی در بازار، کمک به صادرات محصولات به بازار سایر کشورها و بهره مندی از برخی حمایت‌های ستاد نانو را به عنوان مزایای نشان نانو برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات فناوری نانو نام برد. او همچنین اعلام کرد که در سال اول اجرای نشان نانو، ستاد توسعه فناوری نانو از واحدهای تولیدی و شرکت‌هایی که موفق به دریافت این مجوز شوند، به میزان ۸۰ درصد هزینه‌های ارزیابی محصول حمایت مالی خواهد کرد.
در پایان جلسه نمایندگان شرکت‌ها به بیان نظرات و پرسش‌های خود در خصوص نشان نانو پرداختند. آقای پوی‌پوی در پاسخ به یکی از پرسش‌ها در خصوص هزینه‌های دریافت مجوز برای شرکت‌های متقاضی بیان کرد که میزان هزینه دریافت مجوز استفاده از نشان نانو به‌شدت به نوع محصول شرکت متقاضی و ادعای آن شرکت در خصوص محصول فناوری نانوی خود وابسته است.
نشان نانو یک نشان ملی ویژه محصولات فناوری نانو‌ می‌باشد که مجوز استفاده از آن توسط سازمان ملی استاندارد و با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو صادر می‌شود. این نشان در شورای عالی استاندارد به تصویب رسیده است و دستورالعمل‌های اجرایی آن نیز توسط ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان ملی استاندارد مدون و مصوب شده اند. یکی از الزامات مهم دریافت مجوز استفاده از نشان نانو توسط شرکت‌های تولیدکننده، داشتن پروانه استاندارد معتبر برای محصول فناوری نانو است. این مجوز پس از طی فرایندی شامل: بررسی و تایید مدارک اولیه، انجام بازرسی و نمونه‌برداری و آزمون توسط شرکت بازرسی و تایید آن‌ها توسط کمیته تخصصی مستقر در ستاد نانو و سپس کمیته علائم استان‌ها، برای یک دوره سه ساله به واحد تولیدی محصول فناوری نانو اعطا‌ می‌شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر‌ می‌توانند به وب‌سایت اختصاصی نشان نانو به نشانی www.nanonamad.com مراجعه کنند.