بهبود کارایی فرآیند استخراج نانومحصولات طبیعی

یکی از شرکت‌های استخراج‌کننده عصاره‌ها و ترکیبات طبیعی و گیاهی مبتنی بر فناوری‌ نانو موفق شده تا با استفاده از سامانه‌هایی، کارایی فرآیند خود را بهبود دهد.

شرکت آرونانوتک برندز (AREV NANOTEC BRANDS INC) اعلام نمود که با استفاده از فناوری ‌نانو و سیستم سرمایشی مورد استفاده در فرآیند تولید اتانول، طیفی از محصولات را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

سیستم تولیدی این شرکت از یک واحد خنک‌کننده صنعتی سفارشی تشکیل شده ‌است که تا ۵۵- درجه سانتیگراد سرد می‌شود و می‌توان این دما را با استفاده از یک فرآیند اضافی کاهش بیشتری داد. مایع خنک‌کننده به‌طور مستقیم در تجهیزاتی تزریق می‌شود که با سامانه‌های استخراج اختصاصی این شرکت ادغام شده‌اند. این سامانه، اقدام به استخراج عصاره گیاهی می‌کند.

مایعی که از مواد گیاهی استخراج می‌شود به‌طور معمول دارای واکس‌هایی است که باید با یک فرآیند سرمایشی و فیلتراسیون از بین بروند. این واکس‌ها پیش از این به‌عنوان دورریز در نظر گرفته می‌شدند اما اکنون می‌توان از آن‌ها در مواد آرایشی و روان کننده‌هایی با گرید خوراکی استفاده کرد.

این شرکت در فرآیند استخراج خود، فیتوترکیبات را هدف قرار داده و آن‌ها را به بخش‌های نانویی تبدیل می‌کند که در محصولات بهداشتی طبیعی، فرمولاسیون‌های دارویی و غنی‌سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ذرات به‌دلیل اندازه کوچک و توانایی جذب مواد در بدن، قابلیت دسترسی زیستی را افزایش داده‌اند.

برخی از زیست توده‌های شسته شده را می‌توان با آسیاب کردن مواد و استفاده از تجهیزات فناوری ‌نانو این شرکت، بازیافت کرد. به‌عنوان مثال، کنف‌ها را به کربن تبدیل کرد که این محصول را می‌توان برای استفاده در فناوری باتری ویفر استفاده کرد که موجب افزایش و بهبود عملکرد باتری‌های لیتیوم می‌شوند. زیست توده فرآوری شده را همچنین می‌توان در مخازن تخمیر برای تولید اتانول مورد استفاده قرار داد که به نوبه خود می‌تواند گلوله شده و در خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد که با این کار، ضایعات واقعی فرآیند تقریبا صفر می‌شود. اینها تنها برخی از نوآوری‌های شرکت آرونانوتک برندز در مسیر توسعه خود است.

مایک ویترو، مدیرعامل این شرکت، اظهار داشت: «ما بسیار هوشمندانه عمل کردیم و این رویکرد باعث نوآوری شده‌ است. اینها مواردی هستند که محصولاتی با حاشیه سود بالا را وارد بازار می‌کنند. این روند موجب تولید محصولات نهایی باکیفیت برای سلامتی انسان‌ها، حیوانات خانگی و همچنین برای کمک به حفظ کره زمین می‌شود.»