پلتفورمی که با کمک فناوری‌ نانو اثربخشی داروی ضدالتهاب را بهبود می‌دهد

یک شرکت فنلاندی در حال انجام کارآزمایی بالینی روی فرمولاسیونی است که در آن از فناوری ‌نانو برای اثربخشی بهتر دارو استفاده می‌کند.

نانوفورم (Nanoform)، یکی از شرکت‌های نوآور دارویی در بخش نانوذرات، اعلام کرد که تزریق نانوداروی این شرکت روی اولین گروه دوازده نفره از داوطلبان سالم در مرکز علوم کوتینت ناتینگهام انجام شد. در این آزمایش انسانی، نانوداروی شرکت نانوفورم که با استفاده از فناوری اختصاصی CESS® این شرکت توسعه یافته، مورد آزمایش قرار می‌گیرد که انتظار می‌رود نتایج قبل از پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ مشخص شده باشد.

نانوفورم اکنون به تمام اهداف تجاری کوتاه مدت خود برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسیده است. اهداف تجاری کوتاه مدت این شرکت، علاوه‌بر آنچه که قبلاً (۲۷ نوامبر) اعلام شده بود، اجرای اولین پروژه Biologics PoC در سال ۲۰۲۱ است.

در این کارآزمایی بالینی، شرکت نانوفورم رفتار یک فرمولاسیون نانویی خوراکی پیروکسیکام را بررسی می‌کند، که یک داروی ضدالتهاب است. هدف از این مطالعه، حمایت از توسعه فرم‌های مختلف داروی پیروکسیکام با اثربخشی سریع است، همچنین قرار است در این مطالعه کاربردهای بالینی فناوری نانوفرمینگ CESS® Nanoform بررسی شود.

نتایج آزمایش‌های درون تنی و برون تنی شرکت نانوفورم حاکی از آن است که با کاهش قابل توجه اندازه ذرات دارو، فناوری نانوفورم CESS® Nanoform می‌تواند خواص فارماکوکینتیک پیروکسیکام را بهبود بخشد. فراهمی زیستی و حلالیت ضعیف از دلایل عمده عدم موفقیت در توسعه این دارو بوده است.

پروفسور ادوارد هاگستروم، مدیرعامل نانوفورم گفت: «اولین تولید داروی نانوفورم برای یک مطالعه بالینی و دوز روی انسان واقعاً نمایانگر دوران هیجان انگیزی برای نانوفورم، مشتریان و صنعت ما است. ما با افتخار منتظر نتایج مطالعه قبل از تابستان ۲۰۲۱ هستیم.»

کوچک‌سازی سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسیدکربن فوق‌بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. CESS منحصربه‌‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یک‌دست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند. این روش جدید شرکت نانوفورم قابلیت تولید انبوه و تجاری‌سازی را دارا است.