قراردادی به‌منظور استفاده از فناوری نانوذرات لیپیدی برای ساخت واکسن

دو شرکت گریستون آنکولوژی و ژنوانت ساینس با انعقاد قراردادی به دنبال استفاده از نانوذرات لیپیدی به‌منظور ساخت واکسن ضدکرونا هستند.

شرکت گریستون آنکولوژی (Gritstone Oncology) و ژنوانت ساینس (Genevant Sciences) وارد همکاری مشترک برای توسعه و تجاری‌سازی نوعی واکسن ضدکرونا شدند که در آن از سیستم خودتقویت‌کنندگی RNA موسوم به SAM استفاده شده ‌است.

براساس این توافق‌نامه، شرکت گریستون آنکولوژی مجوزی غیر انحصاری برای پلتفرم فناوری نانوذرات لیپیدی ژنوانت ساینس به‌دست آورده است. این پلتفرم از نظر بالینی تأیید شده و بخشی از برنامه ایمونوتراپی سرطان نئوآنتی‌ژن SAM  گریستون آنکولوژی است که در حال حاضر در مرحله فاز II آزمایش بالینی است.

به‌عنوان بخشی از این توافق‌نامه، ژنوانت ساینس واجد شرایط دریافت ۱۹۲ میلیون دلار پیش پرداخت و پیش‌بینی شده به ازای هر محصول تولید شده نیز از گریستون آنکولوژی مبلغی دریافت کند. اگر گریستون آنکولوژی از این برنامه لیسانس خارج شود، ژنوانت ممکن است درصدی از مبالغی که گریستون آنکولوژی دریافت کرده را پس بگیرد.

یکی از کلیدی‌ترین کشف‌های سال‌های اخیر این است که شما می‌توانید با استفاده از نانوذرات لیپیدی RNA را در بدن رهاسازی کنید و با این کار سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود.

این نانوذرات لیپیدی قطرات بسیار کوچکی هستند که می‌توانند مولکول‌های RNA را محافظت کنند و آن‌ها را تا رسیدن به مقصد مشایعت نمایند. می‌توان نانوذرات لیپیدی را با ساختارهای مختلف سنتز کرد و آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص شود که کدام ساختار اثربخشی بیشتری دارد.

پیش از این نشان داده شده بود که نانوذرات با ساختار کروی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال و مسیری به نام STING را در بدن تحریک کند. زمانی که این برانگیختگی اتفاق افتاد، سلول‌های ایمنی بدن ماده‌ای ایجاد می‌کنند که موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود.