افزایش فروش دستگاه توالی‌یابی با کمک نانوحفره

شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژی (Oxford Nanopore Technologies) از اقبال جهانی نسبت به محصولات این شرکت خبر داد.

دستگاه MinlON یک توالی‌‌سنج بسیار کوچک و قابل حمل است که توسط شرکت اکسفورد نانوپور تولید می‌شود.

به گفته مدیران این شرکت، با پررنگ‌ شدن موضوع جهش کرونا و مشاهده نسخه‌های جدید از این ویروس مانند موارد شناسایی شده در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی، اهمیت توالی‌یابی افزایش پیدا کرد و شرکت آکسفورد نانوپور به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه در کانون توجه قرار گرفته است.

دانشمندان به‌طور فزاینده‌ای به دستگاه توالی‌یابی شرکت آکسفورد نانوپور موسوم به MinION روی می‌آورند. این دستگاه در اندازه یک تلفن همراه و وزن آن کمتر از ۱۲۰ گرم است، این دستگاه از طریق پورت USB لپ‌تاپ به آن متصل شده و خرید آن فقط ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. توالی‌یابی با این دستگاه بدون نیاز به آزمایشگاه‌های بزرگ بالینی به شکلی ساده‌تر، ارزان‌تر و سریعتر از روش‌های رایج است.

آکسفورد نانوپور همچنین یک دستگاه بزرگتر و توان بسیار بالا با نام PromethION را نیز تولید کرده است که امکان توالی‌یابی تا ۱۵۰ ژنوم انسانی را با استفاده از یک دستگاه رومیزی فراهم می‌کند. در مقابل ابزارهای بزرگ دیگر شرکت‌ها مانند Illumina، داده‌هایی که اکسفورد نانوپور ارائه می‌دهد، غنی‌تر است.

سانگهرا می‌گوید: «هدف ما دموکراتیک کردن دسترسی به توالی‌یابی DNA و فراهم کردن دسترسی جهانی به نظارت ژنومی در زمان واقعی بوده است.»

صادرات این دستگاه نیز مانند دیگر فعالیت‌های بریتانیا برای مقابله با ویروس کرونا است، فعالیت‌هایی نظیر تولید واکسن ضدکرونا که توسط شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا (AstraZeneca) و با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده‌ است. این واکسن هزینه کمی دارد و می‌توان آن را در دمای استاندارد یخچال نگهداری و حمل کرد و همچنین توزیع آن نیز آسان‌تر از دیگر واکسن‌های ضدکرونا است.

از زمان شیوع ویروس کرونا، از فناوری توالی‌یابی آکسفورد نانوپور برای پشتیبانی از تحقیقات در بیش از ۵۰ کشور از جمله چین و اخیراً برزیل استفاده شده‌است، چرا که موضوع تعیین توالی ژنوم اهمیت زیادی پیدا کرده است.

سانگهرا با بیان اینکه دانشمندان به‌طور سنتی مجبور بودند صدها نمونه را جمع‌آوری و هفته‌ها صبر کنند تا نتیجه بگیرند، گفت: «اطلاعات، نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا دارد. شما می‌توانید دستگاه را روز دوشنبه بخرید، تا سه‌شنبه ارسال شود، توالی‌‌یابی ژنوم چهارشنبه انجام شود و داده‌ها روز پنجشنبه در اختیار شما است.

لازم به ذکر است که در اکتبر سال گذشته، هولدینگ بین‌المللی ابوظبی ۳۹ میلیون پوند در نانوپور آکسفورد سرمایه‌گذاری کرد و کل بودجه شرکت را از زمان تأسیس به ۶۱۳ میلیون پوند (۸۴۰٫۲ میلیون دلار) رساند.

در همین حال، این شرکت قصد دارد با استفاده از این سرمایه‌گذاری‌ها، عملیات تجاری و تولیدی خود را تقویت کند تا بتواند محصولات خود را در سطح بین‌المللی توزیع کند و توانمندی خود را برای توسعه فناوری آزمایش سریع ویروس کرونا افزایش دهد.